onsdag 13 maj 2015

Vit som snö

Titel: Vit som snö
Författare: Salla Simukka
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Sidor: 204
Serie: Lumikki Andersson #2
Språk: Svenska
Originaltitel: Valkea kuin lumi

Handling från baksidan:

Den grå trasan som knutits för Lumikkis mun smakade värre för varje minut. De grova, hårt knutna repen skavde mot vristerna och handlederna. Syndakojan gjorde skäl för sitt namn...

Lumikki Andersson befinner sig i ett sommarhett Prag. Där träffar hon en tjej som påstår sig vara hennes halvsyster. Tjejen lurar med sig Lumikki till ett religiöst möte och hon blir indragen i en sekt som är mitt uppe i planeringen av något fruktansvärt. Lumikki lär sig fort att hitta bland Prags gator och kyrkogårdar, då hon tvingas springa för livet för att förhindra den stora tragedin.

Omdöme:
Jag blev verkligen positivt överraskad av föregångaren till den här boken, Röd som blod, men tyvärr så levde Vit som snö inte upp till mina förväntningar. För visso, de kanske var lite för höga, men efter att Salla Simukkas debutbok var så himla bra hade jag hoppats på något minst lika bra.

Jag tycker det är jättekul att det är finsk författare som kan skriva så bra böcker, det blir variation vart författarna kommer ifrån och inte bara från USA & Storbritannien. Det sätter liksom landet på kartan och jag personligen skulle gärna vilja se fler nordiska författare komma ut i ljuset med sina böcker.

Karaktärerna är fortfarande väldigt bra och jag gillar att följa Lumikki. Hon är nyfiken & modig, även om hon - oftast uppenbarligen - lägger näsan i blöt i fel saker som är farliga. Men det är ju faktiskt den här seriens handlingsgrej, så jag är fine med det.

Språket är riktigt bra och jag älskar hur beskrivningarna av miljön & karaktärerna får liv. Jag är väldigt sugen på att åka till Prag nu och utforska den staden. (Fast det är klart, jag vill ju typ åka till vartenda land på jorden så...)

Vit som snö är inte lika bra som föregångaren, men eftersom jag hade högre förväntningar sedan debutboken var så bra kanske det bara är förståeligt. För det brukar ju vara runt andra boken i en serie som det dippar neråt och det inte är lika toppklassat längre.
Men boken var fortfarande väldigt spännande och lättläst, jag läste ut den på en kväll så det är ingen segläst bok i alla fall.
Karaktärerna & språket är riktigt, riktigt bra men dessvärre tyckte jag att handlingen inte var lika bra. Jag fastnade liksom inte direkt för den som jag gjorde i Röd som blod.
Men trots en lite negativ recension så ser jag verkligen framemot tredje delen, Svart som ebenholts som kommer ut senare i år.

Om ni är sugna på en lättläst och rysligt spännande bok med bra karaktärer & ett beskrivande språk passar den här boken er.

Bästa karaktär/er:
Lumikki

Andra delar i serien:
1. Röd som blod
2. Vit som snö
3. Svart som ebenholts




2 kommentarer:

  1. Hajj! Vi har taggat dig i Liebster Award :D Om du redan har blivit taggad så behöver du inte svara såklart, men här har du en länk utifall att ^^ http://bokzoem.blogspot.se/2015/05/liebster-award-2015-zozzo.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har redan gjort taggen, men tack ändå! ^^

      Radera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!