torsdag 28 maj 2015

Minirecension: Sex heta röda hjortron och kladdig vit grädde

Titel: Sex heta röda hjortron och kladdig vit grädde
Författare: Jonny Siikavaara
Förlag: Lajoanis (tack för boken)
Sidor: 300
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
Den här boken är inte som några andra böcker du har läst. Boken har egentligen inte någon speciell början eller ens något distinkt slut. Handlingen är spännande, men är ändå ingen thriller. Den innehåller röd romantisk kärlek, men utan att vara en kärleksroman. Det förekommer mord, som detektiver försöker lösa, utan att det är en deckare. Den här boken och dess berättelser kanske egentligen inte är något annat än vad du gör dem till, men den kommer ändå att få dig att tänka en hel del på människans sanna natur och vad som egentligen är viktigt på riktigt.

Omdöme:
"Den här boken är inte som några andra böcker du har läst.", står det på baksidan av boken. Och jag måste hålla med. Själva baksidetexten skulle jag vilja tolka lite som livet. I livet så förekommer det spänning, kärlek, gåtor - men inte bara just detta utan massor av andra saker också. Min egen tolkning av baksidetexten (döm mig inte för att ha missförstått boken, jag har läst den och förstått dess innebörd) är att livet inte alltid - behöver - går i samma spår. Det är inte alltid en lycklig kärlekshistoria eller spännande med massor av gåtor att lösa. Även de minsta sakerna spelar roll och är minst lika viktiga som allt annat. Ett vänligt ord, ett leende - det kan göra någons dag, så snälla tänk på det.

Jag har många tankar och funderingar nu när jag läst klart boken. Men samtidigt så står det helt still på ord om hur jag ska förklara vad den här boken egentligen är och handlar om. Så jag överlåter det till er - läs boken och fundera själva, finns det något som beskriver den här boken tillräckligt bra för att sägas högt eller skrivas ner? Kanske, kanske inte.

Berättelserna i boken är berörande och tankeväckande. Jag förstår nu ännu mer att skenet kan bedra och man vet aldrig riktigt vem personen är på insidan förrän det verkligen kommer fram i ljuset.

Förlåt, den här recension blir mest bara virrig och komplicerad, men det är svårt att sätta ord på en svår bok.

Men en sista sak: läs den här boken och se själva vad ni tycker. Det kanske skapar någon klarhet i det hela.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!