onsdag 6 maj 2015

Silver Shadows

Titel: Silver Shadows
Författare: Richelle Mead
Förlag: Penguin Books
Sidor: 380
Serie: Bloodlines #5
Språk: Engelska
Originaltitel: -

OBS! (Kan) innehålla spoilers från tidigare delar i serien!

Handling från baksidan:
Their world has been destroyed. Now Sydney and Adrian are struggling to pick up the pieces and find their way back to each other. But, first, they must survive.

Sydney is trapped and surrounded by enemies, Every day is a struggle to hold on to her identity and the memories of those she loves. Meanwhile, Adrian, is told to forget Sydney, but he won't give up hope - though old demons and temptations are beginning to taunt him,

Their worst fears have become a chilling reality. Sydney and Adrian are facing their darkest hour yet...

Omdöme:
Alltså, det är så himla svårt att skriva en recension på bok som är en del av en serie som man läste 3 delar på 3 dagar ur. Det blir liksom lite svårt att skriva varierande & bra recensioner då. Så nu får ni en mer minirecension än en vanlig, för jag tänkte att jag ska skriva mer utförligt om sista delen, The Ruby Circle, när jag fått hem den & läst den. Okej? Okej.

För det första: Sydrian. Alltså, ni kan nog bara gissa hur mycket jag "shippar" (eller är det shipar?) det här paret. Jag älskade Adrian redan i Vampire Academy och tycker att han har utvecklats hemskt mycket. Men det är ändå Sydney som tar hem priset för mest karaktärsutveckling. Hon har vuxit rejält mycket; hon är mer rebellisk och vågar göra saker som jag aldrig trodde att hon skulle för några böcker sedan och tuffare. Så när hon var inne på det där "stället" så satt jag nästan & höll andan hela tiden, för jag ville verkligen inte att hon skulle (kanske spoiler: hjärntvättas) förändras tillbaka till hennes "vanliga" jag.
Jag tyckte att Adrian inte alls var lika härlig & charmig i den här boken som i de andra delarna. Han kändes mest patetisk, för liksom kom igen. Sydney utsätts typ för tortyr och han håller på och dricker, festar & tycker synd om sig själv. Då ville jag bara skaka om honom och säga till honom att rycka upp sig.
Jag gillar att man får återse Lissa, Christian, Rose & Dimitri igen - även om det inte är på samma sätt.
Några andra karaktärer jag verkligen har kommit att gilla är Jill, Eddie och även Marcus och Trey.

Silver Shadows är kanske inte den bästa delen i Bloodlines-serien men det är förståeligt med tanke på vart de två första 1/3 utspelade sig - som var riktigt sega - men i slutet så började det hända saker - typ allt. Vissa saker kändes lite förhastade och ibland hängde jag inte alls med i svängarna (t.ex. SPOILER: Sydney & Adrians "bröllop", det kändes lite som bara "va, vad hände nu?!"). Slutet var ändå bra, även om det slutade med en cliffhanger. Igen.
Jag saknade den gamla vanliga "Sydrian" men det är också förståeligt om man kollar på just den här bokens handling, men jag hoppas verkligen att det blir bättre i nästa del som även är den sista i den här serien.
Jag ser verkligen framemot att få läsa sista delen i Bloodlines-serien (som även blir som ett slags avslut på Vampire Academy också).

Bästa karaktär/er:
Sydney

Andra delar i serien:
1. Bloodlines
2. The Golden Lily
3. The Indigo Spell
4. The Fiery Heart
5. Silver Shadows
6. The Ruby Circle





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!