söndag 17 maj 2015

Sovarna

Titel: Sovarna
Författare: Maggie Stiefvater
Förlag: B Wahlströms (Tack för e-boken!)
Sidor: 295
Serie: Kretsen #3
Språk: Svenska
Originaltitel: Blue Lily, Lily Blue

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers!

Handling från förlaget:
Det kan vara farligt att drömma. Men ibland är det ännu farligare att vakna upp.

Blues mamma har varit försvunnen i flera månader. Blue försöker förstå varför, samtidigt som hon och Gansey, Adam, Ronan och Noah utforskar den förtrollade skogen Cabeswater, i sökandet efter den mytomspunna kungagraven. De har hittat en märklig grotta, och inuti grottan en uråldrig walesisk kista. De tror att kistan innehåller De tre sovarna. Men endast två får väckas, den tredje måste fortsätta sova …

Omdöme:
Den här serien är helt underbar, jag total älskar verkligen Stiefvaters språk. Det är magiskt, språkmagi helt enkelt!

Hon kan verkligen det här med att få fram karaktärer som man inte kan göra annat än att älska. Blue är härlig att läsa om, hon är annorlunda & speciell, inte trevlig alla gånger men fortfarande lika härlig att följa. Sedan älskar jag korppojkarna. Blue & "hennes" korppojkar älskar jag av hela mitt hjärta, de kompletterar varandra så bra och passar så himla bra tillsammans allihopa. love love love
Jag gillar verkligen Adam, Ronan (som faktiskt har ett hjärta) och Noah, men det är Gansey som jag gillar allra mest. Även Mr Gray och Malory gillar jag!

Sovarna är en riktigt, riktigt bra bok - vad annars kan man förvänta sig utav Maggie Stiefvater - en utav de mest briljerande författarna, helt klart en utav de bästa. Språket är helt magiskt, likaså spänningen och magin i boken. Allt i boken är kort sagt magiskt. Boken är otroligt lättläst, jag vill faktiskt att den ska vara en tung tegelsten på 500 sidor.
Slutet var riktigt spännande och jag ville verkligen inte att den redan skulle vara slut, så nästa del nu tack!!!
Det enda jag har kvar att säga är att ni måste läsa Stiefvaters böcker, för de är så himla mysiga att läsa och man vill inte att de ska ta slut.

Enda minuset är att jag har både den här och andra delen - Drömtjuvarna - som e-böcker och inte i "fysiskt format" som första. Lite tråkigt, eftersom jag vill ha alla delar samlade i bokhyllan. :(

Bästa karaktär:
Gansey

Andra delar i serien:
1. Kretsen
2. Drömtjuvarna
3. Sovarna
4. ???


1 kommentar:

  1. Vad kul att du gillade den här! Har själv bara läst första boken - Kretsen, och den gillade jag! Så måste införskaffa mig de andra delarna..

    MEN. Jag trodde att det här var en trilogi... och så snackar du om ännu en bok.. Är det sant? :O blev faktiskt lite chockad.. måste nog googla lite nu, haha.

    / kram! :D

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!