onsdag 27 maj 2015

Crown of Midnight

Titel: Crown of Midnight
Författare: Sarah J. Maas
Förlag: Bloomsbury
Sidor: 420
Serie: Throne of Glass #2
Språk: Svenska
Originaltitel: -

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling:
Assassin Celaena Sardothien won a brutal contest to become he King's Champion. But she is far from loyal to the crown. Though she hides her secret vigilantly, her deadly charade becomes difficult when she realizes she is not the only one seeking justice. No one is above questioning her allegiance - not the Crown Prince Dorian; not Chaol, The Captain of the Guard; not even her best friend, Nehemia, a foreign with a rebel heart.
Then one terrible night, the secrets they have all been keeping lead to an unspeakable tragedy. As Celaena's world shatters, she will be forced to decide once and for all where her true loyalties lie...and whom she is willing to fight for.

Omdöme:
Alltså, den här serien blir seriöst blir bara bättre och bättre. Visserligen finns det fortfarande saker som borde förbättras, men det är ju liksom väntat, eftersom det bara är Sarah J. Maas andra bok någonsin. Men trots det så kunde jag inte slita mig från den.

Jag tycker att karaktärerna har utvecklats en hel del. Jag älskar verkligen Celaena, hon är tuff, kick-ass men är samtidigt som vilken tjej som helst; hon bryr sig om hur hon ser ut och vad hon har på sig, etc. Fast det har inte varit lika uppenbart efter ½ boken och den där hemska händelsen (ni som har läst boken vet nog vad jag pratar om).
Dorian är underbart barnslig och jag gillar att han också börjar få en egen historia vid sidan av Celaenas, och att han även har fått ett litet PoV. Hoppas på mer från hans synvinkel i nästa bok!
Jag gillar också Chaol, men jag tycker att han typ känns mest som en...typisk kille. Jag vet att han inte är det, men han känns mer som den typiska killkaraktären än vad till exempel Dorian gör. Fast å andra sidan, det är nog Dorian också. Typ. A ja, jag gillar båda väldigt mycket även om jag gillar Dorian mer.

Slutet då alltså...det var faktiskt lite oväntat (även om jag hade mina föraningar) och satt typ bara och gapade när jag hade läst klart sista sidan. Jag kunde inte fatta att boken slutade på det viset.

Crown of Midnight är både bättre & sämre än första boken, Throne of Glass. I första boken var det mer intressant att läsa om tävlingen, medan nu i andra så är det mer...annat. Det är inte lika spännande, även om det kommer spänning i omgångar.
Men trots att det inte är spännande hela tiden, så kunde jag verkligen inte slita mig ifrån boken utan satt bara och läste & läste.
Jag tycker väldigt mycket om karaktärerna, speciellt Celaena, och tycker att de har utvecklats sedan första boken.

Jag kommer verkligen att läsa nästa del, The Heir of Fire, som typ alla tycker är den bästa delen i serien. Jag hoppas att jag kommer att tycka så också. Ska försöka köpa hem nästa del innan vi åker till Grekland en vecka i början av sommarlovet.

Bästa karaktär/er:
Celaena!

Andra delar i serien:
1. Throne of Glass
2. Crown of Midnight
3. The Heir of Fire
4. Queen of Shadows





2 kommentarer:

  1. Den här serien verkar bara Så Episk. Väntar förväntansfullt på att typ Modernista ska nappa och ha med den i nästa katalog, men än så länge ser det ju dåligt ut så kanske det blir att jag läser på engelska ... o.O

    Svar på din kommentar, förresten: Åh, ska absolut försöka läsa den snart då, drakar låter så braaaa *-* Hoppas verkligen att Outlander är desto mer spännande då, för om det är långsamt och långt kan jag snabbt tappa lusten o.O men har ju bara hört gått om den, så ska nog ge den en chans supersnart!

    Alltså herregud tusenmiljoner gånger TACK! Blev så himlahimla superglad. Och precis, som bokbloggare uppskattar man minsta lilla, men jag tycker inte det här var minsta lilla, för eftersom du har en blogg jag gillar jättemycket och alltid blir glad av att läsa så betyder det ju ännu mer. Blev faktiskt jätteglad, världens finaste kommentar tack <33

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite, bara sanna ord! <33 Tack själv!!! <3

      Radera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!