lördag 23 maj 2015

Enklav

Titel: Enklav
Författare: Ann Aguirre
Förlag: Modernista (Tack för boken!!)
Sidor: 256
Serie: Razorland-trilogin #1
Språk: Svenska
Originaltitel: Enclave

Handling från förlaget:
New York ligger i ruiner. Större delen av invånarna utplånades för länge sedan av pesten. En del av de överlevande sökte sig ner under jord och här lever de kvar i olika enklaver. Men i tunnlarna utanför deras befästningar lurar fasansfulla varelser i mörkret – missfoster som livnär sig på ­människokött. Sällan får någon i enklaven uppleva sin tjugoårsdag.
När Spadertvå fyller femton genomgår hon blodsriten som förvandlar henne till jägarinna. Hon paras ihop med Tålig, en ­jägare i hennes egen ålder som bodde ovan jord när han var liten. Snart upptäcker de att den närmaste enklaven helt har utplånats av missfostren, men de äldste vägrar att tro på dem. I stället förvisas Spadertvå och Tålig från enklaven för all framtid och tvingas söka sig ovan jord.

Nu måste flickan som fötts i mörkret överleva i dagsljuset – vägledd av Tåligs vaga minnen av en stad som nu endast befolkas av några få farliga gäng. Deras enda chans att överleva är att söka sig norrut, till en trakt Tåligs far en gång brukade berätta om, en paradisisk plats där människor kunde leva i fred. Existerar den verk­ligen? Och kommer i så fall deras mod och jägarskicklighet räcka till för att besegra alla faror på vägen?

Omdöme: 
Jag kan ju börja med att jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken (för det är så himla många som älskat den) och att det då bäddade för besvikelse.
Alltså jag blev besviken, i alla fall lite. Jag ville ju så gärna gilla den här boken, vilket istället blev ett bakslag. (Faaaaast, boken är kanske bättre på engelska än på svenska? Någon som vet?) Och jag kan verkligen inte säga vad det är som jag blev besviken på eller inte gillade.

Jag tycker att karaktärerna namn är väldigt udda, t.ex. Spadertvå, Tålig, Sten, Fingerborg, m.m. Men samtidigt får man ju en förklaring till hur de har fått sina namn och då känns det inte lika konstigt. Men då undrar jag hur huvudrollernas namn i den engelska versionen (Spadertvå-Deuce & Tålig-Fade) kom till, eller har det fortfarande samma ursprung?

Spadertvå är verkligen tuff och drar sig inte för något, att döda zombies är uppenbarligen som vardagsmat för henne.
Tålig då, alltså nja, jag vet inte riktigt vad jag tycker om honom, förutom att han är helt okej men att jag inte direkt föll för honom (inte än i alla fall). Jag hoppas på att han kommer utvecklas senare i serien!
Jag kan ju tillägga att jag trodde att Spadertvå skulle bli jätte svartsjuk & typ hata Tegan då hon började vara så mycket med Tålig (detta grundat på att det nästan alltid händer i sådana här böcker), så jag blev faktiskt förvånad ändå. Och jag både hoppas & hoppas inte på en kärlekstriangel - som jag inte vet om den kommer att infalla eller inte, så snälla spoila inte - med Spadertvå, Tålig & Stalker. (Men helst ingen mellan Spadertvå, Tegan & Tålig, hejar ju på Spadertvå!)

Enklav är en bok som jag inte direkt älskade (som så många andra verkar göra) men jag gillade den fortfarande en hel del och tycker att den har stor potential till att utvecklas till något så himla mycket större & bättre.
Men nu till det positiva: zombies. Jag har faktiskt läst så många zombie-böcker så jag har inte så mycket jämföra med, men då tycker jag att Enklav passar absolut i toppen av de bästa zombie-böckerna. Det blir ju bara bättre utav att ha en kvinnlig huvudkaraktär - Spadertvå - som dödar zombies som om hon har gjort det hela sitt liv. Jag tycker att språket, världen och speciellt takten är oerhört bra. Boken är lättläst, otroligt tunn faktiskt för att vara en sådan här bok, och tempot, takten är fort, fort, fort. Det var verkligen inget slöseri med sidor här inte!

Även om jag kanske inte älskade den här boken så kommer jag absolut att läsa nästa del i serien, Utpost och hoppas på att de saker som jag inte gillade (kan fortfarande inte sätta fingret på vilka det dock handlar om) har blivit bättre och utvecklats.

Bästa karaktär/er:
Spadertvå.

Andra delar i serien:
1. Enklav
2. Utpost
3. ???



1 kommentar:

  1. Jag känner oxå att det är en trilogi som har potential men första boken nådde inte riktigt fram!

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!