lördag 25 april 2015

The 100 (tv-serien)



Okej, så igår kväll började jag kolla på The 100 efter att ha sett någon bokbloggare (?) skriva om den på sin blogg och som tyckte att den var bra. Det tog inte lång stund förrän jag var helt fast.

Nu cirka en dag senare så har jag kollat klart på första säsongen (som bestod utav 13 avsnitt) och vill bara ha mer, mer & mer. Jag kunde verkligen inte slita mig ifrån den utan satt flera timmar i sträck bara för att få se klart slutet. Beroende? Hm, ja ganska så beroende(framkallande).

Den handlar kort sagt om hundra ungdomar - som har begått brott av något slag - som skickas tillbaka till Jorden. För ca 100 år sedan så flydde människorna upp i en rymdfarkost (?) som kallades Arken för att överleva radioaktiviteten efter ett kärnvapenkrig nere på jorden. Nu, så har man skickat ner dessa ungdomar för att se om det går att leva på jorden igen. Men det visar sig att dem trots allt inte är ensamma där...

Jag gillar ett flertal av karaktärerna & skådespelarna som.."skådespelar" (?) dem; Clarke (Eliza Taylor), Octavia (Marie Avgeropoulos), Bellamy (Bob Morley), Finn (Thomas McDonell), Jasper (Devon Bostick), Monty (Christopher Larkin), Lincoln (Ricky Whittle), osv. Fast, jag måste säga att jag inte känner igen ett enda namn utav skådespelarna ovan. Även om jag tyckte några av dem var bra (och kändes välbekanta på något sätt) så är det i princip främlingar för mig i film/tv-serie-världen. 

Clarke och Octavia är mina två favoriter av de kvinnliga rollerna. Clarke känns så intelligent och osjälvisk, hon sätter alla andra framför henne själv. Det är något jag beundrar och jag tycker verkligen att hon passar som en utav ledarrollerna. Octavia känns...som en riktigt bra karaktär helt enkelt och jag tycker det är kul att följa henne.
Sen så har vi Bellamy, jag måste säga att han är verkligen värd att titta på (supersöt ju!). Jag personligen "shippar" Clarke & Bellamy tusen gånger mer än Clarke och Finn. Är det ändå inte lite typiskt med en kärlekstriangel (för det har vi ju aldrig varit med om förut *suck*)?
I alla fall, jag tycker att Clarke och Bellamy kompletterar varandra mycket bättre och har en hel del gemensamt som framgår avsnitt efter avsnitt. Så ja, jag hoppas på att det kommer att bli dem under seriens gång. 
Bellamy som spelas utav Bob Morley

Jag kan hålla med om att det finns en del saker som behövs tänkas om lite med serien. Liksom, det hände ju i princip samma sak om & om igen. Något som jag också tänkte på var det här med stereotypiska roller. Ni som har sett tv-serien, tänkte ni på att de var en asiatisk kille som var lite av teknik-nörd? Och en latinamerikansk (eller nåt sånt) tjej som var mekaniker? (Och resten var döda.) Varför måste det finnas såna rasskillnader för? Borde man inte som regissör "tänka om, tänka nytt"? Just saying, jag vill se variation. Vi är ju alla människor för sjutton, ingen har mindre värde och det verkar som att i The 100 har det inte blivit några märkvärdiga förändringar. 

Jag tyckte i alla fall att The 100 var riktigt, riktigt spännande och oerhört beroendeframkallande som gör att man sitter som fastklistrad och bara slukar allting. Det finns några saker som skulle kunna förbättras, men jag tycker att det är fine, det är ju en ungdomsserie och man förstår ju så... Jag gillar verkligen karaktärerna Clarke, Octavia & Bellamy (plus många fler) och shippar speciellt Clarke och Bellamy. Slutet var för spännande och jag har så himla många frågor inför säsong 2 (som jag ska börja kolla på direkt efter att jag har skrivit den här recensionen) och jag är väldigt taggad på att få reda på mer om Jorden 2.0. 

The 100 är en spännande ungdomsserie (som passar även vuxna, enligt mig) och innehåller science-fiction, kärlek(ar), död, vänskap & lite för mycket inside-trubbel (t.ex. så mördar de varandra i stället för att tänka på de andra fiender som vill döda dem). Jag var helt fast sedan första avsnittet och rekommenderar den till er som gillar sådana här tv-serier. 

Btw, någon som har läst böckerna tv-serien har baserats på? Är dem värda att läsas? 

Betyg, The 100, säsong 1: 4.5 av 5 bokstaplar

***
ja, jag vet. det här är ingen film eller tv-serie blogg, MEN The 100 baseras på en bokserie, så jag tycker att det räknas. dessutom blev jag helt betagen av den här serien och typ behövde skriva ett inlägg ifall nån är sugen på en sån här serie. och nej, det är inte fullfärdig recension med handling eller så, mer mitt eget omdöme. 

3 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR the 100 :) säsong 2 är oxå riktigt riktigt bra!
    har inte läst böckerna men säg till om du hör någon som läst dem så man får veta om man borde läsa dem eller inte :)

    SvaraRadera
  2. Nu har jag läst SÅ många bra omdömen på den här serien så måste verkligen försöka kolla! *och det är definitivt fine om du vill skriva oftare om tv-serier och filmer, tycker det är superroligt*

    SvaraRadera
  3. Jag måste verkligen se ett avsnitt av The 100 snart och ta reda på om serien är värd att titta på som alla säger. Tror bara jag har gott om den och det verkar absolut vara en serie i min smak. Ja, jag vill kolla nu genast faktiskt ;) Och jag måste säga att jag, precis som Elvira, tycker det är väldigt kul att läsa om tv-serier/filmer också. Dessutom så är din "recension" riktigt bra och intressant :D
    Kram! <3

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!