tisdag 14 april 2015

Clockwork Princess

Titel: Clockwork Princess
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Walker Books
Sidor: 565
Serie: The Infernal Devices #3
Språk: Engelska
Originaltitel: -

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers för tidigare delar!

Handling:
As Tessa Gray prepares for her wedding, a net of shadows begins to tighten around the Shadowhunters of the London Institute. Mortmain needs one last item to complete his plan. He needs Tessa. Jem and Will, the boys who lay equal claim to Tessa's heart, will do anything to save her.

Omdöme:
Vi kan väl börja med att ta med det jag skrev, efter att jag läst klart boken, på Goodreads:

"Åh. Herre. Gud. Varför måste den här serien vara slut för?!? Den är ju en utav de bästa någonsin. Jag grät vet inte hur många gånger under bokens gång och när boken var slut så grät jag ännu mer. Men jag är ändå glad att det slutade som det gjorde, det blev ett någorlunda lyckligt slut i alla fall. Kommer nog alltid att vara mest Team Will, men Jem är inte långt efter. (Det borde seriöst vara förbjudet att ha två swooniga, underbara killar i samma serie.) 

Ni som inte läst den här serien: GÖR DET. Punkt."

Eh jo, det sammanfattar nog det hela: den här serien är fantastisk.

Språket är helt magiskt och hela världen likaså. Jag skulle seriöst göra allt för att få vara en Shadowhunter (*host host* i alla fall när Jem & Will är där)! Allting har byggts upp så otroligt bra och alla lösa trådar i de tidigare böckerna knöts äntligen ihop och i slutet så kände man typ att alla olösta frågor/gåtor hade löst sig.

Karaktärerna bara älskar jag. Jag tycker att Tessa har verkligen vuxit in i sin karaktär och hon har blivit mer kick-ass, även om jag ibland hade önskat att hon varit ännu mera tuff och kaxig. Jag gillar verkligen Charlotte, Henry, Sophie och har även kommit att gilla Lightwood-bröderna Gideon & Gabriel efter den här boken. De visade en annan sida än förut, i alla fall Gideon. Sedan älskade jag återbesöken med Magnus Bane, han måste vara en utav de bästa karaktärerna någonsing, I adore him. Och sen så var det ju dessa två manliga huvudkaraktärer som båda två har krossat mitt hjärta fullständigt: William Herondale & James Carstairs. Jag förstår inte varför man måste ha två swooinga killar i samma serie - det gör ju allting svårare att bestämma vems team jag är med i. Jag vill verkligen säga att jag är lika mycket Team Will som Team Jem, men tyvärr måste jag nog säga att jag har fallit mer för William - förmodligen därför att han är, som Bane hela tiden säger, "a brokenhearted dark boy". Will är mer bad boy medan Jem är fredsmäklaren, men jag älskar dem båda två. Gaah, varför måste det vara så svårt att välja egentligen?!? De är ju underbara båda två!!!
jag tror vi låter det stanna där

Clockwork Princess är ett underbart slut på en ännu underbarare serie som jag aldrig kommer att glömma utan förmodligen kommer läsa om ca 10 gånger per år. Språket och världen i boken är helt magiska och man - jag, då - vill verkligen vara en del utav Shadowhunters-gänget. Relationen mellan Tessa, Jem & Will är helt fantastisk och det är nog den enda kärlekstriangeln som jag någonsin kommer att älska. Det är så fint men samtidigt så sorgligt hur de försöker att göra varandra lyckliga genom att själva ta steget tillbaka för att ge de andra lyckan men gör istället så att en själv blir olycklig, allt är så himla ihoptrasslat men underbart vackert & sorgset. Medan vi ändå är inne på det - Will och Jem är två utav de swooingaste killkaraktärerna jag någonsin stött på i en bok och jag kan seriöst inte bestämma mig för vem utav dem jag gillar mest (i alla fall inte utan att mitt hjärta går sönder). Meeeeeeen....jag är nog mer Team Will ändå, för liksom kom igen, han är mörkhårig med blåa ögonen, "brokenhearted" och himmelskt underbart rolig (sarkastisk i de värsta situationerna också). Jem är mer den gulliga killen som mäklar fred mellan Will och alla som kommer i hans - kommentarers - väg. Men jag faller faktiskt mer för William Herondale.
I alla fall så tycker jag att de är imponerande hur alla tre (Jem, Will, Tessa)  fortfarande älskar varandra trots att dem vet vad de andra känner för varandra och vice versa. Väldigt komplicerat kan man väl säga.
Känslorna är alltid många när en riktigt bra serie tar slut och det var likadant den här gången. Jag grät vid ett flertal ställen (stor spoiler! - som vid Jems död (
) och speciellt i slutet av boken när man visste att nu var det slut på att få läsa om Jem, Will & Tessas äventyr tillsammans. Jag kunde inte sova på en lång stund för jag satt bara och grät, och så fort jag tänkte på dem igen så började jag gråta igen.
Jag rekommenderar den här serien till alla som vill ha en fängslande läsupplevelse med underbara karaktärer, ett magiskt språk, en magivärld och vänskap & kärlek i alla former. (OBS! Ni kommer förmodligen/antagligen/kanske få ert hjärta krossat.)

Ni som gillade The Mortal Instruments - läs den här serien.
Ni som inte gillade The Mortal Instruments - läs den här serien.
Ni som inte läst någondera - läs den här serien.

Punkt.

Citat:
“Life is a book and there are a thousand pages I have not yet read.”

“A very magnanimous statement, Gideon,” said Magnus.
“I’m Gabriel.”
Magnus waved a hand. “All Lightwoods look the same to me.” (om du har läst TMI förstår ni nog denna, haha...)

"We are dust and shadows."

Bästa karaktär/er:
Will, Jem, Tessa - typ alla men mest de här tre.

Andra delar i serien: 
1. Clockwork Angel
2. Clockwork Prince
3. Clockwork Princess


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!