måndag 6 april 2015

Jellicoe Road

Titel: Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Förlag: Gilla Böcker
Sidor: 349
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: On the Jellicoe Road

Handling från baksidan:

Som elvaåring överges Taylor på 7-eleven av sin mamma. Många år senare hinner historien ikapp henne. Samtidigt väcks gamla konflikter till liv på Jellicoe internatskola, där ännu en i Taylors närhet försvinner och någon återvänder.

Jellicoe Road är en lika vacker som skakande skildring av två generationers vänskapsband, mörka hemligheter och hjärtslitande tragedier. Ett finmaskigt nät som spänner över tid och rum. Parallellt med att Taylor konfronteras med sitt livs största utmaningar, visar sig ett manuskript innehålla nyckeln till det förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Är deras öden på något sätt sammanflätade med Taylors?

Berättelsen kan börja.

Omdöme:
Det borde inte vara tillåtet att skriva en sådan här hjärtekrossare till bok, man kan liksom inte gå tillbaka till verkligheten efter att ha läst ut den.

Allting i boken är så himla fint, vackert, underbart men ändå så sorgset, ledsamt och hjärtslitande. Det är så mycket som finns i den här boken och det känns nästan som att den är för bra. Språket är helt fantastiskt och man suktar efter vartenda ord som finns i boken. Humorn finns där likaså och ett flertal gånger satt jag antingen med ett fånigt leende på läpparna eller så höll jag på att dö skratt. Men samtidigt så grät man floder vid vissa partier/scener (som var otroligt vackert skrivna) och tårarna kunde inte bara sluta rinna.

Jag tyckte om Taylors berättarröst väldigt mycket - även om jag ibland bara ville skaka om henne - och även henne som personer. Man förstår henne på sätt och vis fast ibland önskade man att hon inte skulle bete sig så själviskt utan tänka på de andra runt omkring henne, men annars så gillade jag henne också!
Jag gillade även Raffaela, Ben, Chaz & Jonah. Åh, Taylor, Chaz, Raffaela & Jonahs relationer tycker jag är så fina. Deras vänskapsband gör att man känner "connection" till ungdomarna i manuskriptet och man får bara gåshud av det.

Jellicoe Road är en oerhört vackert skriven bok, men den skildrar en hjärtslitande & hjärtekrossande tragedi som får tårarna att rinna - medan humorn får skrattet att komma fram. Boken är lite osammanhängande (med olika tidsaspekter) och jag tycker personligen att man får maximal läsupplevelse om man läser den 2 gånger. Annars är det lite svårt att se allt som gömmer sig bakom orden och man tycker bara att allt är förvirrande - som jag tyckte första gången jag läste boken.
Men om man bortser från det, så är det en riktigt, riktigt bra bok som får läsaren att känna hundra känslor på en och samma gång.

Ni som inte vill ge boken en chans - gör det, den är värd det kan jag lova.

Bästa karaktär/er:
Så himla svårt... men om man tänker i "nutiden" så är det nog... Ben. Hahah, men jag tyckte bara att han var söt. (Sen gillar jag Taylor, Raffy, Jonah & Chaz också.)


4 kommentarer:

  1. Nu märkte jag att jag inte ens MINNS hur den slutar! Det om något är väll en tragedi haha ;D Nämen åh, cad jag måste läsa om den prick nu.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade verkligen Jellicoe road och är en av få böcker som jag lär läsa flera gånger :)

    SvaraRadera
  3. Tycker om den supermycket, ses imorgon!!

    SvaraRadera
  4. åh tusen tack för tipset!

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!