söndag 26 april 2015

Anna och den franska kyssen

Titel: Anna och den franska kyssen
Författare: Stephanie Perkins
Förlag: Modernista (Tack för boken!!)
Sidor: 298
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Anna and the French Kiss

Handling från baksidan:
Anna har ett lyckligt liv i Atlanta. Hon har en lojal bästa kompis och är kär i sin arbetskamrat på biografen, som just har börjat besvara hennes känslor.
Därför blir hon inte alls förtjust när hennes pappa bestämmer sig för att skicka henne till Paris för att hon ska gå sitt sista skolår där. Men trots att Anna inte pratar ett ord franska lär hon känna en del trevliga nya personer, inte minst den snygga Étienne St. Clair, som snabbt blir hennes bästa vän.
Tyvärr är han upptagen - och det kanske hon också är.... Eller?
Annas år i Paris, staden som brukar kallas "världens mest romantiska" visar sig bli omtumlande, hjärtslitande och alldeles fantastiskt. Ett år som förändrar henne för alltid.

Omdöme:
För cirka 1,5 år sedan så läste jag den här boken, fast på engelska och älskade allt med den. Nu, när jag läst den på svenska tycker jag att den fortfarande är lika bra och jag uppskattar allt ännu mer. Det enda minuset är att det känns bättre på originalspråket och att det förstörde lite av "feelingen".

Eftersom det här då borde räknas - typ - som en omläsning så hänvisar jag först & främst till min recension av den engelska versionen, HÄR. Meeeeen jag kan väl varna för att jag skrev den för ganska så länge sedan och jag står inte - riktigt - för hur jag skrev då.

Okej, åter till den svenska versionen.

Jag älskar verkligen Perkins språk. Det ger så mycket känslor och inlevelse att det verkligen känns som att man är på plats där i Paris, med Anna och hennes vänner. Någon gång i framtiden måste jag verkligen åka till Paris och gå till de ställena som Anna & St. Clair besökte, som Point Zéro. Alltså är miljön otroligt bra (beskriven).

En annan sak jag älskade var karaktärerna. Eller nåja, en karaktär mer än de andra: Ètienne St. Clair. För liksom, hallå. Han är den swonnigaste av de swoonigaste killkaraktärerna någonsin. Han är ju helt underbart gullig! Jag skulle ge typ vad som helst för att bara ha honom som bästa kompis (lyckos dig Anna...).
Jag gillar även Anna som huvudperson, även om hon är bland är liiite för mycket men det gör henne mer trovärdigare så inget fel med egentligen.

Anna och den franska kyssen är en utav de bästa böckerna som någonsin har skrivits. Jag älskar allt från språket, miljön till karaktärerna. Kärlekshistorien går inte "som på räls" utan har sina dalar & toppar, men det visar bara att även de människor som ser så perfekta ut på utsidan inte har så perfekta liv som vi trodde ändå. Alla är lika och alla är perfekt operfekta.

Jag tycker att alla som vill läsa en riktigt bra bok ska läsa den här boken. Oavsett om den är på svenska, engelska (rekommenderas) eller nåt annat språk. LÄS BOKEN.

Men observera, Ètienne är min

Bästa karaktär/er:
Étienne!!!!!!!





1 kommentar:

  1. Åh, jag fullkomligt älskar Anna and the French Kiss! Måste hålla med dig om St. Clair - swoonigare finns inte! <3

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!