fredag 20 februari 2015

Katherine-teorin

Titel: Katherine-teorin
Författare: John Green
Förlag: Bonnier Carlsen (Tack för boken!)
Sidor: 304
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: An Abundance of Katherines

Handling från baksidan:
När det kommer till förhållanden söker sig de flesta till en viss sort. Colin Singletons sort heter Katherine. Men de är tyvärr också en sort som gör slut med Colin. 19 gånger har detta hänt noga räknat.
I kölvattnet av den senaste dumpningskatastrofen drar Colin, före detta barn geni, ut på en road trip med sin (enda) kompis Hassan.
Är Colin fortfarande ett geni, bara lite äldre?  Kommer han att gå till historien genom att skapa en dumpningsformel som förutser när ett förhållande ska ta slut? Kommer han att vara den som gör slut nästa gång? Vi får alla svaren i Gutshot, Tennessee.

Omdöme:
John Green är en utav mina favoritförfattare all-time, trots det att TFiOS är den enda boken (hittills) som verkligen har haft allt det där extra. Var är Alaska?, Pappersstäder och även denna saknar något för att bli till den där ultimata John Green-favoriten. Även om Katherine-teorin är på god väg att bli den där boken.

Jag tycker det är intressant om att läsa om en karaktär som har så himla smarta tankar och funderingar, han sätter verkligen ord på vissa saker som andra inte ens kan frammana i tankarna. Visserligen förstod jag inte alla hans diagram & andra mattesaker, men det är faktiskt roligt och lite annorlunda att läsa om det i en sån här typisk ungdomsbok. Som att det är skillnad mellan ett underbarn och ett barngeni - en lär sig saker som andra har kommit på och en är den som kommer på det, eller något sånt.

Hassan måste vara min favoritkaraktär i den här boken. Gud, jag vet inte hur mycket jag skrattat åt Colin & Hassans samtal och ibland skrattade jag tills jag grät. Han känns lite som en sådan där person som kan förändra världen till det bättre.

En sak jag älskar i boken är fotnoterna. Den idén är så himla briljant, unik och speciell (i alla fall för mig, bara 2:a gången jag sett sånt här i en bok som jag läst, första var Nya kontakter). Med hjälp av fotnoterna så kan man förmedla så mycket mer känns det som. Jag hoppas att fler författare snappar upp den här idén med fotnoter, för jag älskar verkligen det. Det ger lite mer touch till själva boken - typ.

Språket är helt fantastiskt. Jag har inget negativt att säga om det. Bara - LÄS NÅGON UTAV JOHN GREENS BÖCKER!!!!

Katherine-teorin är en typisk John Green-bok med ett fantastiskt språk, karaktärer (i alla fall vissa) man minns och man får sig en tankeställare. Efter att ha läst en bok av honom börjar man på tänka på ett annat sätt på vissa saker och man upptäcker att världen ibland är så himla mycket mer än vad man tror. Det finns även med quotes som man inte glömmer i första taget - och fotnoter.

Jag tycker inte att den matchar Förr eller senare exploderar jag till fullo, men den är på god väg mot det och jag hoppas att nästa bok jag får läsa av Green är ännu bättre. Boken rekommenderas till alla som vill läsa en ungdomsbok med kärlek, vänskap och lite matteformler som huvudingredienser.

Bästa karaktär/er:
Hassan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!