onsdag 17 juli 2013

Filmrecension: Stolthet och fördom

Jag har nu sett filmatiseringen av en utav historiernas, enligt mig, största klassiker: Stolthet och fördom av Jane Austen. Jag har inte hunnit läsa någon bok av henne än, men efter filmen så är jag väldigt taggad av det!

Det var kanske en lång film på några timmar, men det kändes som att jag bara satt och kollade i några minuter! Jag gillade hur storyn löpte på med fängslande karaktärer. När jag läste handlingen på filmen (som förresten nog är den senaste versionen av den) så trodde jag att den skulle handla mest om Jane Bennet, eftersom det stod det, men jag anade att det inte skulle handla om henne redan innan utan om Lizzy Bennet. Så först blev jag lite förvånad.

Jag satt under mer än halva filmen och försökte klura ut vem som spelade Lizzy och vart jag hade sett den skådespelerskan förut och sedan helt plötsligt kom jag på det!
Det var ju hon som spelade Elizabeth (hm, ironi) Swann i Pirates of Carribean!
Och skådespelerskan heter ju Keira Knightly.

Systrarna Bennet
 
Då var jag nöjd med mig själv ;)

Systrarna Bennet är något av en annorlunda skara. I alla fall Lucy och Lydia (tror jag dem hette), jag tyckte att dem 2 verkade lite överdrivna vad gällde killar. Först var det Mr. Bingley och Mr. Darcy och sedan officerarna.

Jag tyckte verkligen om den här filmen och har planerat att se Förnuft och känsla inom en snar framtid och kan även läsa någon av dem. Vi får se hur det blir av.


Lizzy & Mr. Darcy
 

1 kommentar:

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!