måndag 29 december 2014

Någon att dö för

Titel: Någon att dö för
Författare: Yamilé Andreasson
Förlag: Idus förlag
Sidor: 220
Serie: När jag ser dig #2
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från första delen, men ska vara en fristående del! 

Valerie såg in i de mörkgrå ögonen och granskade mannen under tystnad. Det var samma man som hade tagit med sig Jessie. Var det hennes tur nu? Ju längre Valerie mötte hans blick desto starkare blev känslan av att veta vem han var. Hans ögon påminde henne om någon.
Rösten...Så bekant, men samtidigt så främmande. Om hon bara kunde minnas.

Tjugo år efter Valeries födsel lever Isabella och David fortfarande lyckliga tillsammans. Men lyckan vekar få ett abrupt slut när dottern hamnar i ett gisslandrama, kidnappas och riskerar att mista livet.
Deras hopp är att polisen inte slutar sitt sökande förrän de funnit henne. Varje minut är dyrbar och det vet Chris Coppola som leder sökandet efter Valerie. Men i sitt sökande inser han inte hur mycket de både kan komma att förlora.

Omdöme:
Boken var faktiskt en riktigt bladvändare och jag upptäckte att jag verkligen inte kunde lägga ifrån mig den. Språket, texten & berättelsen var mycket mer utvecklat och kändes...helt på nåt sätt.

Det är imponerande att kunna väva in flera kärlekshistorier i en enda bok och ändå få till det på ett bra sätt. Spänningen är också något som byggs upp i etapper och även om vissa saker är lite för uppenbara, så blev man ändå lite överraskad.

Jag tyckte mer om att läsa om Valerie än om Isabella - som var en utav huvudpersonerna i När jag ser dig - och jag är helt klart överens med mig själv om att Någon att dö för är mycket bättre än När jag ser dig. Sidorna flyger förbi och det är lättläst och snabbläst. Det kan ju bero på att det bara är 220 sidor men jag tycker att Yamilé har fått med väldigt mycket på de sidorna ändå och hunnit göra det till en helhet.

Det var kanske ett lite abrupt slut, men i alla fall ett minnesvärt sådant. Jag var verkligen inte förbered på det och började nästan att gråta. Wow, vilket twist/vändning det var i alla fall!

Ifall ni gillade första boken så tycker jag att ni absolut ska ge den här en chans. Och eftersom delarna är fristående så rekommenderar jag först & främst den här boken. Jag skrev ju faktiskt till och med i min recension av första boken att jag inte skulle läsa uppföljaren på ett tag, men jag fick ett sånt där ryck då jag satt och läste i 2 timmar och vips, så var boken slut. Det var i och för sig bra, en till bok avbockad på listan!

Tack till Yamilé för boken & lycka till med skrivandet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!