torsdag 6 november 2014

Världens viktigaste kyss

Titel: Världens viktigaste kyss
Författare: David Levithan
Förlag: Gilla Böcker (tack för boken!)
Sidor: 196
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Two Boys Kissing

Handling från förlaget:

Harry och Craig har bestämt sig för att slå världsrekordet i längsta kyss: 32 timmar, stående, utan att släppa kontakt med den andres läppar. Kyssen följs av människor världen över. Runt dem finns vänner och familjemedlemmar – i alla fall från den familj som accepterar sin son som han är. Snart samlas det även främlingar, några beväpnade med tillhyggen och glåpord, men de flesta är där för att stötta och skydda. Och runt dem alla ljuder ett eko, en kör av röster från män som dött i aids. Män som minns hur det var att offra allt för att få vara sig själv och älska den man älskar, och hur de led för den rätten.

Omdöme:
En sådan här bok som handlar om just det här ämnet - tycker jag är ett måste för alla. Det spelar ingen roll om man gillar att läsa eller inte, jag tycker att man ska ta sin tid till att läsa den här korta men precisa boken som baseras på sanna berättelser och sedan utifrån det ge sin egen åsikt.

David Levithan har tagit upp ett utav de viktigaste sakerna här i världen i Världens viktigaste kyss. Att alla människor inte får samma rättigheter och skyldigheter som andra. Bara för att de råkar älska "fel" personer. Det är helt sjukt. Jag skäms verkligen för hur samhället idag ser ut. Att de som är homosexuella eller liknande är annorlunda jämfört med de som är hetero. Har ni tänkt på att det bara är ett ord som skiljer de alla från varandra? Homo, hetero, bi - alla är vi människor. Alla borde läsa den här boken för att inse hur världen egentligen ser ut, och att den inte är paradiset för alla människor.

Okej, jag ska nog sluta där annars kommer jag ha skrivit en roman om hur fel, hemskt, sjukt allt det här är. Till bokens omdöme då:

Världens viktigaste kyss är en bok på mindre än 200 sidor, men som har ett värde utav flera miljontals sidor. David Levithan har tagit ett steg för att visa oss hur bra olika människor är och att alla är lika värda, oavsett läggning. Den här boken skulle kunna röra upp klagomål, men jag tror att den skulle hyllas av så många fler. Boken är en riktigt tankeställare som får läsaren att tänka över hur vi faktiskt behandlar varandra och hur människosynen egentligen är.

Ett boktips till alla. Det finns inget mer att säga om boken - läs och tyck till. Jag har bestämt mig för vilken sida jag ska stå på, vilket också är en sjuk sak: att det finns olika sidor. Det är liksom som en match: ni som tycker så där går dit och ni som tycker så går dit. Hallå liksom?! Vi lever faktiskt på 2000-talet. Det finns mycket att säga om det här ämnet, men jag tänker låta det stanna där och att alla ni som har läst min recension kanske stannar upp i er vardag och tänker över livet, världen, mänskligheten.

(Och nu var jag igång igen med diskussionen...)

Jag ber om ursäkt ifall någon tar illa upp av något jag skrivit. Men jag tycker att ALLA är lika mycket värda. Punkt slut. 

Ett citat från Neils lillasyster Miranda som visar att det fortfarande finns godhet i världen:
Det är Miranda som börjar prata. "Du är bög", säger hon, och hon är fullständigt allvarlig. "Och jag älskar dig."

Bästa karaktär/er:
Alla som vågar stå upp för den dem är.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!