onsdag 26 november 2014

Filmrecension: Mockingjay Part 1

Efter ännu ett års väntan så har jag äntligen fått se den nästsista filmen om Hungerspelen. Jag hade inte läst om 3:e boken inför filmen, utan jag ville att filmen själv skulle stå för vad boken handlade om. Mockingjay Part 1 var otroligt bra & jag kunde inte annat än älska den - plus att nu är det bara 1 år kvar tills den sista uppgörande filmen kommer ut.


Jag tycker att Mockingjay Part 1 hittills ärden bäst gjorda filmen, baserad på boken Revolt. De fick med väldigt många saker, många detaljer och händelser som gjorde att filmen blev mer som en helhet med boken istället för de andra som blev en del till.

Dessvärre tyckte jag personligen att den var liiiiite seg i vissa delar. I första & andra filmen så var det mer action och det hände mer stora saker. Nu var det mer små händelser som hände ofta och inget som fick en att dra efter andan och bara "wow". Eller jo, några scener var sådana, men långt i från alla.

Jennifer Lawrence spelar Katniss så himla bra, hon passar perfekt som henne och hon är helt klart en utav mina favoritskådespelerskor. Hon lever verkligen upp till rollen som Katniss och när jag om några år kommer att läsa om Hungerspelen-trilogin kommer jag bara kunna föreställa mig Jennifer som Katniss. Jag tycker det är synd att Peeta inte får så jättemycket tid i den här filmen, men jag är ganska så säker på att vi kommer få se honom desto mer i nästa. Willow Shields som spelade Prim var lika fantastisk och det var kul att se Natalie Dormer (som spelar i Game of Thrones) spela regissören Cressida - en roll som passade henne.

Filmmusiken var också superbra. Jag älskade delen då Katniss sjöng The Hanging Tree. den kändes så mäktig på något sätt. Originalet sjöngs utav the Lumineers. Den här låten kommer förmodligen att gå på repeat på min Spotifylista ett tag framöver.

Jag har ingen aning om hur jag ska kunna överleva tills Mockingjay Part 2 kommer ut. Jag kommer förmodligen att dö av längtan före det. Jag tror faktiskt att sista filmen kan vara den bästa, och jag hoppas att det stämmer. För det är så mycket som händer i sista delen, och förhoppningsvis kommer dem att få med de flesta detaljerna så att det blir en helhet med boken.

Jag tycker att alla ni som gillar The Hunger Games-filmerna/böckerna ska gå och se den här filmen också. Förresten, alla som gillar bra filmer borde gå på Hunger Games-filmerna OCH läsa Suzanne Collins mästerverks trilogi. Ni kommer att älska dem.

Betyg: 5 av 5 bokstaplar

Trailer & låten "The Hanging Tree"


Jag får rysningar av den här låten. Ni som har sett filmen och vart låten kommer in - då vet ni nog varför. 

1 kommentar:

  1. Nu längtar jag ännu mer efter den här filmen. Tur att det snart är fredag, då ska jag se den.

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!