onsdag 4 september 2013

Mörk ängel

Titel: Mörk ängel
Författare: Laini Taylor
Förlag: Bazar Förlag (tack för boken!)
Sidor: 377
Serie: Önskemånglarens dotter
Originaltitel: Daughter of Smoke & Bone

Handling:
Är lat, så den är från Adlibris :3

På olika ställen i världen framträder plötsligt inbrända handavtryck på helt vanliga dörrar. De är ditsatta av främmande varelser med vingar.
I en mörk, dammig butik har en djävuls förråd av människotänder börjat sina.
Och i de trånga gränderna i Prag dras en ung konststuderande in i ett brutalt krig med främmande väsen från en parallell värld.
Möt Karou. Hon fyller sina skissblock med monster som kanske är verkliga, kanske inte. Ofta försvinner hon iväg på mystiska «ärenden». Hon talar många olika språk och inte alla är människospråk. Dessutom har hon naturligt blått hår. Vem är hon egentligen? Frågan plågar henne, och hon är fast besluten att ta reda på svaret.
När en av de främmande den vackre Akiva som är på flykt undan förföljare spänner ögonen i henne på en bakgata i Marrakesh, hamnar hon snart i en strid mellan änglar och demoner. Hemligheter avslöjas och en kärlekshistora som har rötter i en våldsam forntid börjar spira. Kommer Karo att få ångra att hon ville veta sanningen om sig själv?

Omdöme:
Så fort jag hade läst handlingen ville jag ta tag i boken direkt. Den verkade så spännande och bra, att jag inte kunde låta bli att fråga efter den. Så jag fick den och nu är den utläst.
Första tredjedelen var helt suverän och rolig, då man fick lära känna karaktärerna som hade så ovanliga namn som: Karou (huvudpersonen), Kaz, Brimstone, Issa. Men nu är det så här att de är ju rätt ovanliga själva. Efter att ha läst beskrivningarna på några, kunde jag fortfarande inte föreställa mig de som något annat än människor.
Det är också mytologi inblandat i boken, om än lite. Jag älskade mytologi, när vi hade det i skolan.

Akiva verkade vara en intressant kille, men man fick inte lära känna honom så mycket! Så det blev jag lite besviken på.
Jag tyckte det var riktigt kul att Karou själv inte visste vad hon för något, eller vem. Författaren gjorde så att läsaren i första tredjedelen själv kunde komma på vad Karou var. Men sedan fick man reda på det och PANG! Det var inte så att det inte blev spännande utan det var för att det inte längre var kul. Det är svårt att beskriva.

Karou är en jättehärlig, rolig och ganska mycket udda person och det var väldigt kul att få läsa om henne som huvudperson. Hon är verkligen udda, för hon har blått naturligt hår. Fast det kanske inte är konstigt eftersom författarinnan, som det fanns en bild på i slutet, har rosa hår.
Hm, lite udda som sagt.

Även om slutet blev lite sämre än början så var det en riktigt bra bok och jag vill väldigt gärna ha nästa del nu att läsa.
Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!