måndag 13 juli 2015

När vi tvekade

Titel: När vi tvekade
Författare: Anna Todd
Förlag: Norstedts (tack för boken!)
Sidor: 740
Serie: After #2
Språk: Svenska
Originaltitel: After We Collided

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:
Efter en kaotisk början på Tessas och Hardins förhållande verkar saker och ting börja falla på plats. Sedan kom den förkrossande sanningen fram... Tessa visste att Hardin kunde vara elak och hans humörsvängningar plågade henne, men hon trodde ändå att han älskade henne. Så som hon älskar honom. Är Hardin verkligen den djupa och missförstådda killen som Tessa föll så hårt för? Eller var allt bara ett spel?

Tessa önskar att hon kunde lämna honom för gott. Men när hon tänker på deras passion, de stunder när de bara har varandra, är det inte enkelt. Hardin vet att han begått sitt livs största misstag - han är på väg att förlora allt. Han kan inte ge upp Tessa så lätt. Men kan han förändras? Kommer han att kunna förändras - för kärleken?

Omdöme:
Jag förstår faktiskt inte vad det är som gör att jag sträckläser böckerna i den här serien. För ärligt talat så är jag verkligen trött på allt fram-och-tillbaka mellan Tessa & Hardin och vill bara att de ska bestämma sig: vara tillsammans eller gå skilda vägar. Men trots att jag är oerhört trött på det, så sitter jag i flera timmar bara för att få reda på hur boken kommer att sluta. Jag kan verkligen inte lägga ifrån mig boken och jag vet inte ens varför.

Det skulle kunna vara språket. Det är lätt förståeligt och håller en kvar i After-världen. Det är välskrivet och man känner sig verkligen som ett åskådare i boken - vilket är både positivt & negativt, beroende på vilken scen som man just läser om. Bokens kapitel är korta och snabblästa, så när man väl säger "ett kapitel till innan jag ska släcka" utvecklas det till minst tio till.

Eller så skulle det kunna vara att den känns som Underbara helvete (av Jamie McGuire) som är samma sorts bok. Fast i mycket, mycket mindre längd. För gissa hur lång den här After-serien kommer att bli? Jag trodde att den skulle bli tre böcker vilket jag redan då tyckte var oerhört mycket, speciellt då alla böcker förmodligen är uppåt 600-700 sidor långa. Men sen så fick jag reda på att det skulle bli fyra böcker. Och den fjärde boken kommer inte ut förrän 2016. Alltså, måste jag först & främst vänta på tredje delen - När vi föll - som kommer nu i juli (tror jag) och sen måste jag vänta ännu längre på den fjärde & - förhoppningsvis - sista delen, För evigt. För ja, jag kommer att läsa klart den här serien. För jag är riktigt nyfiken på hur det faktiskt kommer att sluta för Tessa & Hardin, för det känns ändå inte som att man kan förutspå det med tanke på hur mycket de lämnar  & kommer tillbaka till varandra h e l a  t i d e n. Alltså, seriöst, så fort det börjar lösa sig mellan dem så dyker det upp ett nytt problem, o så löser dem det och vips så dyker det upp ännu ett problem. Jag förstår inte ens hur jag orkar fortsätta när det håller på så konstant genom hela boken. En annan fundering jag har - vad är det egentligen som kommer att hända i tredje & fjärde delen då? Det måste ju nästan vara: giftermål och/eller ett barn på väg eller vad vet jag. För det känns lite som att författarinnan snart har slut på problem som kan dyka upp och då kan det säkert hända något utav de två jag nämnde. Men obs, det är bara min funderings tanke. Men i alla fall så hoppas jag på det där lyckliga slutet - och vilket det är beror helt på vad Tessa väljer.

Jag gillar inte Tessa lika mycket längre, delvis för att hon hela tiden kommer tillbaks till Hardin - och sedan lämnar honom igen och delvis för att hon göra vissa förhastade saker som bara förvärrar allt.
Sedan så gillar/hatar jag Hardin. I vissa stunder så är han verkligen urgullig och man kan inte göra annat än att gilla honom, men sen så har helt plötsligt bytt personlighet eller nåt för då är han ett svin. Den enda karaktären jag verkligen, verkligen gillar är Landon. Han har ju verkligen förändrats, han står ju t.o.m med upp mot Hardin för Tessas skull och jag tycker han är helt klart den bästa personen i hela den här serien.

När vi tvekade känns mest som ett tennisspel (dålig liknelse jag vet): det är liksom fram och tillbaka hela tiden, vilket ändå gör den väldigt beroende framkallande! Boken är snabbläst (jag vet, jättekonstigt med tanke på bokens längd) och man läser sida efter sida för att få reda på vad som kommer att hända med Tessa och Hardin. Jag måste säga att jag älskar sådana här böcker, men After-serien kan ibland bli lite för mycket och lite för lång. Men trots så ser jag framemot nästa & nästnästa del, för o ja jag ska läsa dem så fort de kommer ut.


Bästa karaktär/er:
Landon helt klart!

Andra delar i serien:
1. När vi möttes
2. När vi tvekade
3. När vi föll (juli 2015)
4. För evigt (2016)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!