torsdag 16 juli 2015

Kråkornas fest

Titel: Kråkornas fest
Författare: George R.R. Martin
Förlag: Månpocket
Sidor: 732
Serie: Game of Thrones/Sagan om Is och Eld #4
Språk: Svenska
Originaltitel: A Feast for Crows

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:
Efter århundraden av bittra strider råder en osäker vapenvila i de sju konungarikena. Den åttaårige Tommen sitter på Järntronen men det är hans mor, den maktgalna Cersei Lannister, som i praktiken regerar. På järnöarna smider huset Greyjoy nya planer, i Dornien vill huset Martell hämnas prins Oberyns död, medan Brienne, jungfrun av Tarth, beger sig iväg på det omöjliga uppdraget att söka efter Sansa Stark. Och över havet färdas envisa rykten om att draklordens dotter fortfarande lever.

Tiden är kommen för de visa och de ärelystna, för de starka och de svekfulla, för ädlingar och ofrälse, för magiker och mördare, för de rättrogna och de fredlösa. De mänskliga asätarna är inte sena att samlas och nya intriger uppstår och farliga allianser bildas när krafter från det förflutna dyker upp igen i spåren efter strider och kaos, beredda att än en gång ta upp kampen om Järntronen.

Omdöme:
Jag kände ett behov utav att fortsätta läsa de oerhört tjocka & långa Game of Thrones-böckerna när jag sett finalavsnittet av tv-seriens säsong 5. För nu har jag cravings på ännu mer GoT och få reda på vad som kommer att hända efter det rafflande avslutet som gjorde att jag storgrät.

Jag har hädanefter bestämt mig för att ligga före med böckerna jämfört med tv-serien. För nu satt jag och läste en bok på 730 sidor som handlade - delvis - om saker som redan hade hänt i säsong 5, visserligen så är det mycket som inte finns med i tv-serien som finns med i böckerna, men genom att jag har sett på tv-serien så är spänningen som bortblåst. Men jag måste erkänna att vissa PoV's slut gjorde mig helt förstummad, för långt hade de inte kommit i den händelsen. Så innan säsong 6 kommer ut (om 1 år visserligen, men...) så ska jag ha läst alla böcker som hittills har kommit ut på svenska så att jag inte behöver kämpa mig igenom de här böckerna, utan i stället njuta. Eller nåja, njuta så mycket som det går när det är strider hit & dit, svek hit & dit och kaos överallt...

Jag tycker inte att den här boken är lika bra som de andra, delvis på grund av att jag nästan redan visste vad som skulle hända OCH för att det nästan inte var några utav mina favorit PoV med i den här boken. Både Jon Snows, Daenerys & Tyrions "sparar" dem till nästa bok vilket gjorde att boken sjönk i mina ögonen. För kom igen liksom, dessa tre är de som drar hela serien framåt. Tycker jag i alla fall. Men som tur var hade jag Arya kvar - men hon var heller inte lika intressant att följa - och även Samwell.

Det är otroliga många karaktärer med i den här serien. Jag förstår inte hur man som författare ska kunna hålla koll på vem som är vem, vilket hus och ätt den tillhör, vems lojalitet den ligger hos, osv. Då & då under bokens gång får jag bläddra längst bak för att läsa personregistret och få någon klarhet av vem dem menar just då. Det är riktigt imponerande med ett ett så stort personregister! Cersei är fortfarande en sådan här karaktär man älskar att hata, Jaime har växt liiiite i mina ögon och man väntar bara på att Greyjoys ska göra något. Jag hoppas på att Asha får ledarrollen, för jag tycker att hon står ut från mängden.

Kråkornas fest är inte lika bra som de tidigare delarna, men trots så skulle jag förmodligen kunna skriva i flera timmar i sträck vad jag tyckte & tänkte om boken. Men jag ska försöka korta av det här så mycket som möjligt så att jag inte spoilar något.
Världen är fortfarande imponerande uppbyggt och en sak som är ännu mer imponerande är det stora persongalleriet, det borde vara omöjligt att hålla koll på alla karaktärer! Det hände en hel del intressanta saker (speciellt i slutet av allas PoV) och det ska bli kul att få se hur det fortskrider i nästa bok, Drakarnas dans.

Bästa karaktär/er:
Arya förmodligen. Eller kanske Jaime. Jag vet inte riktigt...

Andra delar i serien:
1. Kampen om Järntronen
2. Kungarnas krig
3. Svärdets makt
4. Kråkornas fest
5. Drakarnas dans
6. Vinterns vindar
7. ???





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!