fredag 3 juli 2015

Bad taste in boys

Titel: Bad Taste in Boys
Författare: Carrie Harris
Förlag: Ember
Sidor: 201
Serie: Bad Taste in Boys #2
Språk: Engelska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:

Super-smartie Kate Grable gets to play doctor, helping out her high school football team. Not only will the experience look good on her college apps, she gets to be thisclose to her quarterback crush, Aaron. Then something disturbing happens. Kate finds out that the coach has given the team steroids. Except...the vials she finds don't exactly contain steroids. Whatever's in them is turning hot gridiron hunks into mindless, flesh-eating... zombies.
Unless she finds an antidote, no one is safe. Not Aaron, not Kate's brother, not her best friend... not even Kate.

Omdöme:
Jag hade relativt höga förväntningar på den här boken, då flera andra bokbloggare som har liknande boksmak som jag verkligen gillat den, men jag kände mig lite... besviken efteråt. Boken var inte lika bra så som jag hade hoppats den skulle vara. Men bara för det så var den inte dålig, utan den var bra - till och med riktigt bra -, bara inte...fantastisk.

Jag kan väl börja med att säga att Kate var den som gjorde allt så bra med boken. Hennes berättarröst var jättehärlig och det var flera gånger jag skrattade rätt ut (vilket var rätt så pinsamt, då jag var på en strand bland massa andra människor). Man kan kom inte så nära de andra karaktärerna i boken, även om jag hoppas på att Kate's bror Jonah kommer få en större roll i nästa bok och att Aaron också får det. Kate & Jonahs relation känns på ett sätt som vilken syskonsrelation som helst, men ändå inte, de tjafsar mer uppenbart med varandra än vad det brukar vara i böcker, vilket är uppfriskande och gör de mer trovärdiga.

Boken är väldigt kort, bara 200 sidor, men jag tycker att det korta sidantalet passar mycket bättre till handlingen än vad den skulle ha gjort om den var längre. Så alla andra författare - uppmärksamma gärna detta, korta böcker kan vara lika bra som längre böcker. Det är imponerande hur Carrie Harris kan få till en bra handling - en medicinnörd som ska stoppa zombies - på lite utrymme och ändå lyckas göra det spännande, roligt och underhållande att läsa. Vissa författare lyckas ju inte ens göra det på 500-600 sidor, medan hon lyckas på tvåhundra.

Bad taste in boys var inte så bra som jag hade trott, men jag fann den ändå väldigt underhållande och rolig, dessutom hade den en dos spänning som gjorde att det korta sidantalet flög förbi ännu snabbare. Jag har inte läst så många zombie-böcker, men jag tror att jag efter den här boken ska ge sådana böcker en chans och hoppas på att andra är lika bra zombie-mässigt som den här. Kate är absolut min favoritkaraktär i den här boken och det var hennes berättarröst som gjorde typ allt. Till exempel när hon börjar babbla om smarta saker som ingen fattar ett smack av.

Nästa del, Bad hair day, ska handla om varulvar om jag inte minns fel och jag kommer absolut att läsa den också.

Bästa karaktär/er:
Kate!

Andra delar i serien:
1. Bad Taste in Boys
2. Bad Hair Day






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!