torsdag 21 augusti 2014

Maze Runner - I dödens labyrint

Titel: I dödens labyrint
Författare: James Dashner
Förlag: Semic Förlag (Tack för boken!)
Sidor: 358
Serie: The Maze Runner #1
Språk: Svenska
Originaltitel: The Maze Runner

Handling från baksidan:

Allt kommer att förändras...

När Thomas vaknar upp i en hiss minns han ingenting förutom sitt eget namn. Men han är inte ensam. När hissdörrarna öppnas möter Thomas en stor grupp tonårskillar, som liksom han själv har fått sina minnen raderade. De är inlåsta i ett område som omges av höga murar. Allt de vet är att de är fångade innanför en enorm labyrint. Labyrinten myllrar av dödliga faror, och väggarna i den flyttas varje natt. Ingen vill bli kvarlämnad där efter mörkrets inbrott. Hur ska de någonsin kunna hitta en väg ut? Livet i labyrinten har följt samma mönster länge, men när Theresa skickas dit förändras allt. Hon är den första tjejen som någonsin kommit - och det verkar som att hon och Thomas känner varandra sedan tidigare. Kan hon hjälpa Thomas att nå fram till sina förlorade minnen? Kanske finns det en chans att återvända till världen utanför - vilken värld som nu väntar dem där ute...

Omdöme:
Jag gillar dystopier, men det verkar som att alla författare vill göra dystopier och det blir rätt så torftigt med bara det, så det var med liiite skeptiskt min jag frågade förlaget om boken men eftersom boken hade fått otroligt bra recensioner så tänkte jag ge den en chans. Och jag är oerhört glad att jag gjorde det! Det är efter såna här böcker som jag älskar just den genren dem är i - och nu har jag fått smak för dystopier igen. Jag skulle kunna tänka mig att beställa hem andra och tredje delen på engelska just nu bara för att jag vill så väldigt gärna veta hur det egentligen kommer att gå med Thomas & Co. Under en dag så hann jag börja läsa på boken och jag hann avsluta den innan det ens hade hunnit börja mörkna utanför fönstret.

Boken är sprängfylld med frågor, spänning och skräck. Man vet aldrig riktigt vad för vändning James Dashner tycker att boken ska ta och inte ta, så man kunde inte gissa vad som skulle hända på löpande band utan bara vissa få grejer kunde man en chans att gissa och ha rätt på. Spänningen går verkligen att ta på genom hela boken, jag tyckte att labyrinten var spännande nog bara den och det var utan alla dessa otäcka klagare. Och apropå klagare, boken innehåller även andra "nya" ord som gläntingarna - ett annat ord - har kommit på och det gjorde det hela lite förvirrande i början, men eftersom Thomas och tyckte det var förvirrande så blev det mer naturligt för läsaren att också tycka så. Samtidigt så lurade skräcken bakom varje hörn: Vad skulle hända? Skulle någon dö? Vad är labyrinten för något egentligen? Vilka gjorde det här?
Frågorna blev bara fler och fler, och även nu när jag har läst ut första boken i serien så är det till och med mer frågor än det var under bokens början. Jag kan knappt bärga mig tills jag kan få fortsätta läsa den här serien och få reda på vad det egentligen är för värld Dashner har fört oss in i.

Thomas är en karaktär som gör det kul och intressant att läsa boken, då han är väldigt smart och har massa egna idéer. Fast det känns lite konstigt att det är just han som kommer med alla smarta idéer som faktiskt ger resultat, varför kunde ingen annan av gläntingarna ha kommit på någon av dem grejerna? Theresa är helt okej, även om - Spoiler! (markera för att lösa): hennes telepatiska band med Thomas är väldigt häftig (och orsakar ännu mer frågor) - slut - så känns hon ganska så alldaglig ändå. Visst, hon är rätt så tuff och kan ta vara på sig själv, smart och så men det känns som att hon försvinner in i mängden för mycket.
Jag tycker att Minho och Newt är båda två riktigt intressanta karaktärer, även om Newt nog tar hem priset som bokens intressantaste karaktär.

Sammanfattningsvis så är I dödens labyrint en riktigt spännande och bra introduktion som första del i The Maze Runner och jag är säker som berget på att jag kommer att plocka upp andra och förmodligen tredje delen också så fort dem kommit på svenska. Kanske så orkar jag inte ens vänta utan köper hem dem på engelska i stället...
Boken har många bra ingredienser som en stor dos spänning, skräck, nyfunnen vänskap, lite övernaturligt och såklart väldigt många frågor som bara blir fler & fler desto längre in i boken man kommer. Karaktärerna är värda att nämnas, men inga som är super-dunder-favoriter utan dem är mer lättsamma och rätt så intressanta karaktärer för att bara hålla intresset på topp och göra så att läsaren fortsätter att läsa. För fortsätta läsa boken, det kan jag nästan garantera att ni kommer att göra. Jag tycker att ni ska gå till den närmaste bokaffären eller biblioteket och köpa/låna I dödens labyrint så fort den kommit ut, för den är sååå bra för att förtjäna den rekommendationen.

Bästa karaktär/er:
Newt & Minho!







6 kommentarer:

  1. Så bra bok :)) Jobbigt å vänta ett år på nästa bok bara :/

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag genast sugen på den här igen ... läste en rätt negativ recension innan och nu läste jag den här, så tror jag kommer ha rätt passliga förväntningar när jag öppnar boken, som den förhoppningsvis överträffar! :D

    SvaraRadera
  3. Vad kul att höra någon som tycker bra om boken. De flesta tycker jag, har gett den här boken ganska halvdåliga recensioner vilket är lite synd för jag tror verkligen att det här är en bok som jag skulle gilla. Men efter att haft den boken vid sidan av ganska länge så ska det bli kul att plocka fram den och läsa den. Ser verkligen fram emot den nu efter den här recensionen. :)

    SvaraRadera
  4. Jag har tänkt läsa Allegiant och Champion på svenska så hoppas hinna få hem dom innan slutet på november....verkar ligga segt till med många rec.ex nu för konstigt när de gett ut boken men typ ingen har fått rec.ex.

    SvaraRadera
  5. Har läst din och två andra recensioner som alla var väldigt positiva, så har lånat hem den!

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!