söndag 31 augusti 2014

Leva Älska Brinna Dö

Titel: Leva Älska Brinna Dö
Författare: Sofie Trinh Johansson
Förlag: Mörkersdottir förlag
Sidor: 515
Serie: Halvblod #3
Språk: Svenska
Originaltitel: -

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från förlaget:
1837 lämnar William Dahl Sverige för ett liv på andra sidan jorden. Han ger upp sin själ i utbyte mot rikedom, makt och evigt liv. Han får mer än han bad om. Över hundra år senare hittar han det som gör livet värt att leva.

Blodet från en av De Få är allt Aveline behöver för att förlänga sitt liv. Men något har tagit över hennes kropp och tiden håller på att rinna ut. Hon är inte stark nog att genomgå en förvandling, och hon vet inte heller om hon är beredd att lämna det mänskliga livet bakom sig. Samtidigt blir Hero svagare och Aveline fruktar att demonerna har tagit över henne.

Rådet är samlat. Livet finns inom räckhåll. Vem kommer att benådas och vem måste dö?

När döden har väntat för länge
Kommer allting till ett slut

Leva älska brinna dö

Omdöme:
Jag måste bara först och främst nämna att titeln är oerhört mäktig och jag älskar verkligen den. Skulle kanske kunna tatuera in den, fast det kommer aldrig att komma på fråga men ändå..

Leva Älska Brinna Dö är den slutgiltiga delen i Halvblods-triologin och det märks tydligt. Alla lösa trådar fläts samman och man får verkligen se och uppleva hur mycket alla karaktär har utvecklats & förändrats från den stunden de kom in i serien fram tills nu. Jag tycker att Porla och Alexander är två karaktär som förändrat sig väldigt mycket. Alexander har "släppt" taget om sitt gamla jag och det var riktigt kul att se hur Porla har blivit "godare" och snällare. Alla kan förändras! Aveline har också förändrats väldigt mycket. Hon är inte längre den skygga och blyga flickan, utan starkare och tuffare även om det inte märktes av i början av boken... Då kändes det som att hon föll tillbaka i gamla spår och behövde räddas av andra hela tiden - och det gillade jag inte. Jag tycker om Billy och Alexander, även om jag nog tycker mest om Alexander. Det var riktigt kul att få läsa flera kapitel om bara honom och uppleva honom närmare. Det var andra PoV som Dominos, V/Remys, Billy & Alexander typ 150-200 år tidigare.

Jag var mycket mer förväntansfull inför boken än jag trodde att jag skulle vara, så tack vare det så flög faktiskt sidorna fram mycket fortare och jag läste snabbt ut boken. Nu i efterhand tycker jag att triologi överlag är bra, även om den har många dalar och toppar och en väldigt långdragen handling som aldrig verkar ta slut.

Slutet var otroligt bra. Det är då man verkligen märker hur fantastiskt Sofie Trinh Johansson skriver och ger sina ord liv. Det var oerhört spännande ända fram till sista sidan och jag ville inte att serien skulle ta slut. För slutet var den bästa delen i hela serien och då var det verkligen suveränt & spännande - precis som förstklassig (svensk) fantasy ska vara. Och på grund av det kommer jag att vänta med spänning på att Sofie kommer släppa fler fantasy-böcker med paranormal romance inslag. "Hans" död i slutet gjorde så att jag nästan grät ögonen ur mig. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle beröras så mycket av han *poff* bara var borta men det gjorde jag. Men jag vet faktiskt inte om jag skulle önska att han uppstod, för hur skulle slutet isåfall bli? Jag tyckte att slutet var bra men lite förvirrande, men det var ändå bra och jag tyckte det passade bra för den här serien på nåt sätt.

Boken var riktigt spännande i slutet, men har sina sega delar och då måste man kämpa för varje läst sida. Det är mer våld, blod och död och ännu mer känslor. Tredje och sista delen rekommenderas till alla som jag gillade de 2 tidigare delarna och vill - precis som jag - ha ett slut på triologin. Och slutet var helt otroligt bra och spännande.

Bästa karaktär/er:
Alexander & Shira. (Även halvbloden)

Andra delar i serien:
1. Halvblod
2. Vingar av glas
3. Leva Älska Brinna Dö


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!