torsdag 14 augusti 2014

Kampen om Järntronen

Titel: Kampen om Järntronen
Författare: George R.R. Martin
Förlag: Månpocket
Sidor: 736
Serie: Sagan om Is och Eld #1 (eng. Game of Thrones)
Språk: Svenska
Originaltitel: A Game of Thrones

Handling från baksidan:

Robert Baratheon och Eddard Stark befriande en gång i tiden de sju konungarikena från den galne draklorden, och Robert besteg järntronen medan Eddard drog sig tillbaka till sitt Vinterhed. Efter en lång tid av fred samlar sig kung Roberts fiender både i Norden och i Södern, och intrigerna leder till ett regelrätt krig mellan olika ätter och deras lorder.
Vi befinner oss i riket Västeros, även kallat "De sju konungarikena". Även om det förekommer klassiska fantasy-ingredienser som exempelvis drakar, så är detta framförallt en berättelse med politiska intriger, maktspel och starka karaktärer. Inga hjältar är alltigenom goda, och det slutar inte alltid lyckligt.

Omdöme:
Jag varnar er; detta blev ett väldigt långt omdöme så jag kan bara hoppas på att ni läser igenom hela - annars kan ni lika gärna läsa boken och förtrollas som jag.

När jag först började läsa Kampen om Järntronen så tänkte jag att jag aldrig skulle orka läsa klart boken som var på över 700 sidor och hade väldigt, väldigt liten text. Men ändå så fångade Martins värld mig med sin spänning och jag är väldigt fascinerad över hur han kan hålla koll på alla karaktärerna, och vem de är lojala mot och vilka inte, vem som hör till vilket hus/ätt och vice versa. En annan sak jag är...fascinerad över är hur lätt han verkar döda personer i hans böcker. Han dödar dem precis som man dödar en fluga, ärligt talat och det skulle jag nog aldrig kunna göra i fall jag hade skrivit den här serien. Eller jo, jag hade dödat dem som är alltigenom onda och låtit de som är snälla och som slåss för de "goda" LEVA. Men tyvärr så verkar inte Martin fatta att hans fans förmodligen kommer att döda honom ifall han dödar vissa karaktärer som i princip alla läsare älskar - och däribland jag.

Det här är ju första boken och då måste ju karaktärer introduceras för läsaren för att få en känsla av vilken slags person de är, men det finns otroligt många karaktärer och nästan alla personer som kommer in i bilden - sidan närmare bestämt - får ett namn och alla tjänare, väpnare, etc. har ett namn och - det är inte enkelt att hålla isär vilka som hör till vem, lojaliteter och rivaler - allt är väldigt komplicerat och bara det kan få en läsare att fly hals över huvud. Men jag kollade samtidigt på säsong 1 av tv-serien med namnet Game of Thrones och på så sätt får jag ett namn till ett ansikte och kan hålla lite bättre koll på vem som är vem.

George R.R. Martin har gjort så att boken utspelar sig från ett flertal PoV - synvinklar/perspektiv brukar jag också kalla det - och på så sätt får vi vara på olika platser med olika människor. Jag måste säga att det är ett väldigt bra sätt att ha ett tiotal karaktärer som vi får skugga och lära känna bättre. Det ger ett brett perspektiv av världen och man får flera olika åsikter om samma människor och kan skapa sig en bättre uppfattning.

Mina favoritkaraktärer hittills är Daenerys Targaryen, Tyrion Lannister och Jon Snow. Ah, Jon Snow, jag älskar att läsa från hans synvinkel från den stund då han övergår till Nattens väktare - vilket är en annan sak som intresserar mig väldigt mycket - och då man får följa hans resa till muren och även liiite bortom den. Då är det riktigt roligt och spännande att få läsa, och jag sörjer varje gång hans kapitel tar slut och dessutom så känns det lite mer som välbekant mark med en sådan karaktär och jag gläds åt att Martin har med åtminstone en sån karaktär.
Dany är lika rolig och intressant att följa, att hon är på andra sidan Smala havet gör det bara intressantare att läsa än att läsa ifall hon redan från början skulle befinna sig i Västeros. Hoppas verkligen på att hon en dag kan ta sig över havet, skulle otroligt gärna vilja se henne med de andra!
Tyrion, dvärgen, då. Jag tycker att han är en utav de smartaste och listigaste karaktärerna i hela serien och jag imponeras av att han kan klara sig ur många saker med bara ord, och det är skicklighet. Att alla ser ner på honom - båda bildligt och bokstavligt talat - gör att jag bara kan älska honom mer och jag hejar på att han inte ska dö. Arya tycker jag också om, och om hon kommer att fortsätta som hon gör - vara annorlunda och mer pojkflicka än en lady - så kommer jag förmodligen att älska henne också när serien är slut.

Skräckvargarna har jag verkligen fastnat för, det beror nog på att jag tycker att vargar är så fina och häftiga. Skulle vilja ha en egen!!

Nattens väktare tycker jag är riktigt häftiga och det är alltid kul att få följa Jon och hans vänner Pyp, Grenn & Samwell (!!).

Ni som tror att den här serien kan jämföras med Tolkiens Sagan om Ringen-serie så har ni fullkomligt fel. Martins Game of Thrones har som sagt med några av de typiska fantasy-sakerna som drakar, ulvar, vålnader, jättar och monster - men monstrena är oftast de människorna som vi får läsa om och när man nästan genom hela boken har fått läsa om maktspel på liv och död tycker man att det är hemskt och otäckt med alla dessa krig och dödsfall. Men trots det så lurar det allra farligaste monstrena norr om muren och det är dessa som skrämmer skiten ur mig ärligt talat. Som Vita Vandrarna eller White Walkers som dem heter på engelska. Visst, vissa utav karaktärerna är rent ut sagt onda och man vill bara att de ska dö, men jag misstänker att alla i den här serien kommer att dö för författarens hand ändå och/eller för det som finns bortom muren. Jag vill helst bara släppa en tung bok i huvudet på "kungarna" för att dem ska marschera norr ut i stället för söderut, annars är det liksom bara bye bye birdie. Ville bara nämna några utav mina tankar.

Kampen om Järntronen gjorde så att jag satt flera nätter uppe och bara läste, läste o läste. För när man väl kommit in i boken så kunde man inte ta sig loss och att Martin har flera olika PoV gör att när t.ex. Jons kapitel tar slut så vill man ju veta vad som händer efter det, men då kommer en annans kapitel och på så sätt fortsätter det. Boken hade några sega partier, men med alla intriger, maktspel och krig så går det också fort. Det finns flera karaktärer jag älskar att följa & läsa om, medan vissa kan slänga sig utför ett stup. Jag kommer absolut att fortsätta läsa serien och samtidigt följa tv-serien!

"En hjärna behöver böcker som svärdet behöver en brynsten om det ska behålla eggen." - Tyrion Lannister

Bästa karaktär/er:
Jon Snow, Tyrion Lannister & Daenerys Targaryen.

Andra delar i serien:
1. Kampen om Järntronen
2. Kungarnas krig
3. Svärdets makt
4. Kråkornas fest
5. Drakarnas dans
6. ??





2 kommentarer:

  1. Åh, vill verkligen läsa den! :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte jag har läst en enda dålig recension på de här böckerna alltså. Inte ens något i stil med "nej, det passade bara inte mig"-recension utan ALLA verkligen älskar dem. Jag måste ta tag i och läsa dem snart!

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!