söndag 10 november 2013

Stolta hjärtan

Stolta hjärtanTitel: Stolta hjärtan
Författare: Nora Roberts
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 310
Serie: Bröderna MacKade #2
Originaltitel: The Pride of Jared MacKade

Handling:
Jared är den typ av man som alltid ställer upp och gör det som måste göras, och som aldrig vänder ryggen åt någon hederlig strid. När jobbet som advokat leder honom till, eller rättare sagt mot, Savannah Morningstar kan inget stoppa honom. Varken hennes oförskämda sätt eller den försvarsattityd hon utrustat sig med.

Savannah är den typ av kvinna som aldrig ger sig. Hon slår tillbaka och hon segrar oftast - även när oddsen inte är på hennes sida. Ingen eller inget ska få komma åt henne.

Relationen mellan dem blir visserligen strikt affärsmässigt, men Jareds tankar går sina egna vägar - Savannah är både fantastisk som person och otroligt vacker. Men något döljer sig under den hårda ytan och när han lär känna henne så inser han att hon behöver hjälp - med sitt liv och sitt förflutna. Han vet också att det inte finns någon annan som kommer att stå kvar vid hennes sida i den slutliga kampen....

Omdöme:
Först var jag orolig att Nora Roberts skulle göra mig besviken efter att ha gjort såna suveräna böcker som jag tidigare läst. Men som tur var hade jag helt fel - hon briljerade med en bok med härliga & starka karaktärer med humor, romantik och mystiska spöken. 

Jag har märkt ett mönster som ofta återspeglas i hennes böcker som ingår i en serie. Det gör absolut ingenting, men om man inte gillade konceptet från början så är det nog bäst att leta vidare. Men varför skulle jag göra det när jag älskar hur hon skriver?
I böckerna så handlar det alltid oftast män som känner varandra - bröder eller bästa kompisar. Och sedan så finns det några lyckliga och starka kvinnor som lyckas fånga deras hjärtan, och dessa kvinnor känner oftast varandra också.
Men som sagt, jag gillar det och jag tänker fortsätta med att läsa om det.

Karaktärerna är helt fantastiska. Nora lyckas skapa personer man minns långt efter och tar lärdom av.
Bröderna MacKade är helt wow! Ibland, väldigt ofta, så önskar jag att jag en dag kommer att hamna i en utav Nora Roberts böcker. Men åter till bröderna - de är snygga, snälla och jag bara älskar deras stunder tillsammans! De utgör som ett pussel tillsammans precis som i Värdshuset så känner de varandra innan och utan.
Savannah är en riktigt färgstark kvinna med temperament. Det är roligt att som omväxlingsvis att läsa om en kvinna som verkligen kan fräsa ifrån och har sina egna åsikter som ingen kan påverka. Jag tycker så synd om henne när man får läsa om hennes förflutna och vad hon tvingades utså - alldeles ensam. Men hon klarade det, vilket gör att jag minns det här: "Kvinnor är bara hjälplösa tills nagellacket har torkat." Så kom ihåg det, man kan i princip ta sig ur vad som helst.
En sak till som jag gillar med Savannah är hennes namn. Det är så exotiskt och man har inte fått reda på allt om henne utan hon är precis som savannen: oändligt stor med många olika djur - vilket i det här fallet nog är mer känslor än djur.

Så sammanfattningen av boken:
Riktigt bra, precis som en typisk Nora Roberts-roman fylld med kärlek och humor. En bok som kan få en på gott humör och får en ibland att skratta rakt ut eller så sitter man där med ett leende på läpparna.

Andra böckerna i miniserien:
1. Återkomsten
2. Stolta hjärtan
3. Allt för henne
4. Ej bestämt (kommer ut 2014)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!