onsdag 21 augusti 2013

Vår katastrofala historia

Vår katastrofala historiaTitel: Vår katastrofala historia
Författare: Jess Rothenberg
Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 430
Serie: -
Originaltitel: The Catastrophic history of you and me

Handling:

Brie dör - bokstavligt talat - av brustet hjärta när Jacob säger att han inte längre älskar henne. De följande dagarna blir hon åskådare till sin egen begravning och när den är över sitter hon på pizzerian "A Little Slice of Heaven" och upptäcker att det är porten till himlen. Där träffar hon Patrick som förklarar sorgens fem faser för henne, men Brie är i total förnekelse (det vill säga första fasen) och bestämmer sig för att "hälsa på" Jacob och hämnas lite. Det visar sig att han redan mår uselt och det verkar resten av hennes nära och kära också göra. Många frågor kristalliserar sig när Brie går igenom faserna; Hur mycket är en själ värd? Vad betyder det att älska någon "för evigt"? Och kan man bli kär också i himlen ...?

Omdöme:

Första gången jag läste handlingen om den här boken blev jag lite misstänksam mot den. Jag visste inte riktigt om jag skulle våga läsa den eller inte.
Men det gjorde jag ändå.

Handlingen lät väldigt intressant och annorlunda. Ärligt talat, känner ni till några andra böcker där huvudpersonen dör av brustet hjärta? Bokstavligen.
Jag blev nyfiken och ville veta vad som händer efter livet. Jag har nästan alltid undrat sedan jag var barn vad som händer och det låter faktiskt inte så dumt ändå att sitta på en pizzeria. Fast det kanske blir lite långtråkigt, men då får man väl hitta på något?

Jag gillar tyvärr inte Brie. Hon vägrar släppa taget om sitt gamla liv och om Jacob. Liksom hallå! Du är död nu, du måste släppa taget och "leva" ditt liv här och nu.
Hon ville ju hela tiden hämnas på Jacob och ta reda på sanningen. Så det hakade jag upp mig.

Patrick gillar däremot. Han är väldigt rolig och charmig och utan honom skulle boken bli riktigt dålig. Han fick mig att skratta flera gånger och ibland satt jag bara där och log.

Detta är en intressant bok med en annorlunda handling och om du gillar såna här böcker passar det nog dig utmärkt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!