söndag 11 augusti 2013

Nyckeln till sanningen

Nyckeln till sanningen
Titel: Nyckeln till sanningen
Författare: Nora Roberts
Förlag: Fenix förlag
Sidor: 367
Serie: De tre nycklarna #2
Originaltitel: Key of knowledge

OBS! Kan innehålla någon spoiler från tidigare delar!
Handling:
 Svaret på gåtan finns i litteraturens värld ...

De tre vännerna Malory, Dana och Zoe träffas för första gången då de som enda gäster bjuds in till det ståtliga huset Warriors Peak. Där får de i uppdrag att finna tre nycklar, som enligt sägnen håller tre prinsessor fångna, och i gengäld bli rikligt belönade. Först ut var Malory, och nu har turen kommit till Dana. Hennes stora passion i livet är böcker och hon är övertygad om att svaret på gåtan finns i litteraturens värld. Medan hon tillsammans med Malory och Zoe restaurerar det hus där de tänkt öppna en affär grubblar hon febrilt på sin utmaning. Ska hon lyckas hitta nyckeln på utsatt tid? Hjälpen kanske finns betydligt närmare än hon hade trott, i form av ungdomskärleken Jordan Hawke - mannen som en gång krossade hennes hjärta...


Omdöme:
Jag som trodde att den här serien inte kunde bli bättre. Ack, vad fel jag hade. Den här boken är minst lika bra som första: Nyckeln till ljuset om än inte bättre.
Det är himla härliga och roliga karaktärer och man kan räkna med att få skratta och ibland bara sitta där med ett dumt flin i ansiktet. Har nog hänt mig många gånger sedan jag började läsa den här serien även om det bara är tre delar.

Jag känner igen mig mycket i Malory, Dana & Zoe men Dana är nog den jag känner igen mig mest i. Kan ni gissa varför?
Hon älskar att läsa!! Det skulle ni väl aldrig ha gissat, va? ;)
Dana har mer lite hett temperament än Malory och Zoe och får ibland utbrott. Oftast på Jordan. Jag tycker ibland synd om killarna, tjejer verkar bara bli irriterade på dem hela tiden.

Jag älskar språket som Nora Roberts skriver med, hon kan verkligen få läsarna att känna samma sak som karaktärerna. När det var som mest spännande satt jag på nålar och kunde knappt fortsätta läsa, fast att man förutsatta vad som skulle hända.
Man skrattade med dem - och åt dem och grät ibland med dem.

Jag har faktiskt inte läst en enda bok av Roberts förut,  förutom Nyckeln till ljuset då.
Jag har på nåt sätt tvekat inför att plocka upp en bok av henne, för alla hyllningar och berömmelse. Men nu är jag glad att jag gjorde det till slut och det är verkligen inte den sista gången jag läser något av henne.

Andra delar i serien:
1. Nyckeln till ljuset
2. Nyckeln till sanningen
3. Nyckeln till modet

1 kommentar:

  1. Det här är nog den bok i serien som jag tycker mest om, men hela serien är väldigt bra :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!