söndag 22 juni 2014

Drömtjuvarna

Titel: Drömtjuvarna
Författare: Maggie Stiefvater
Förlag: B Wahlströms (Tack för boken!!)
Sidor: 350
Serie: The Raven Boys/Kretsen #2
Språk: Svenska
Originaltitel: The Dream Thieves

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers för tidigare delar i serien!

Handling från förlaget:

När Adam, Gansey och Ronan mötte Blue förändrades deras liv på ett dramatiskt sätt. Nu händer det igen – leylinjerna som leder runt den förtrollade skogen Cabeswater har vaknat. Allt ställs på sin spets.
Ronans märkliga, svårtydda drömmar håller på att ta över hans liv, och han måste nu försöka bemästra sina övernaturliga förmågor. Finns det ett samband mellan drömmarna och den försvunna skogen? 
Ungdomarna får höra talas om en relik, ett märkligt ting som kan förse sin ägare med möjligheten att stjäla drömmar. Samtidigt känner de alla att en gåtfull och olycksbådande kraft närmar sig, som om någon eller något till varje pris vill komma över reliken.


Omdöme:
Maggie Stiefvater måste vara en utav de författare som alltid kommer att skriva böcker med ett så härligt språk att man inte kan göra något annat än att avundas och bara njuta av det. Jag vet inte hur många gånger under bokens gång som jag önskade att det var jag själv som hade skrivit boken, och hade den kunskapen om att göra sitt eget språk så speciellt men ändå så himla bra. Åh, jag skulle verkligen vilja fråga Stiefvater hur hon lyckas skriva så bra böcker med ett språk som målar upp men lämnar en hel del åt fantasin också.

Första boken, Kretsen, handlade mest om Adam och den här boken mest om Ronan. Jag tycker att han är en väldigt intressant karaktär, även om han inte är min favorit. För min favorit är fortfarande Gansey, och det kommer jag förmodligen tycka hela serien ut. Ronan känns, eller rättare sagt han är, den vildsintaste och tuffaste killen i deras lilla pojkkvartett & Blue. Jag tycker desto mindre om Adam, jag har inte riktigt någon aning om varför men det känns som att han mer och mer glider ifrån hans kompisar och Blue. Får hoppas på att han växer upp igen! Gansey gillar jag otroligt mycket, just därför att han är en "vanlig" kille som är smart, snäll & rolig, och jag tycker att varje liten detalj som stör alla andra med honom gör honom unik. Som hans båtskor, till exempel. 

Stiefvater har ju planerat att det ska bli 4 böcker i den här serien, så då kanske nästa bok har mer fokus på Noah? För jag tror/tycker att sista boken borde handla mer om Gansey, och eftersom Blue har lika stor del som "huvudkillen" i varje bok så får hon ju redan sina böcker. Jag hoppas faktiskt på att nästa bok ska handla om Noah, så att man kan få lära känna honom mer på djupet, för jag gillar honom mycket mer än jag trodde! Att han & Blue fick så bra kontakt redan från början gör mig glad och jag gillar deras vänskap mer & mer desto längre in i serien. 
En sak som jag verkligen älskar med den här boken är pojkkvartetten, som består av Gansey (hjärta, hjärta), Adam, Gansey & mer eller mindre Noah. Och sen så är det Blue såklart, hon som är en utav mina 2 favoritkaraktärer i serien. Jag tycker att alla killarna kompenserar varandra med olika personligheter som gör dem bra OCH dåliga på olika sätt, alltså karaktär som får en att tänka på alla olika sorters människor som faktiskt finns. 

Drömtjuvarna är en bok i Maggie Stiefvater-klass med det underbara språket som ger en gåshud, karaktärer som är olika & ändå gillar man de mesta av dem, en story som gör serien väldigt intressant och spännande. Men i den här boken kändes allting mycket segare än första boken, även om den fortfarande drömlik - hahah, lite vitsig där, fast kanske bara är jag som fattar..., och fantastisk. Tempot var inte så snabbt och det dröjde ett tag tills det kom den sida som gjorde att man inte kunde slita sig från e-boken och ännu mindre sluta läsa. Annars så tycker jag att det är häftigt med dem här drömtjuvarna, det påminner lite om Drömgångare av Samantha Shannon. Jag kommer absolut att plocka upp nästa bok i serien & jag hoppas att ni har läst Maggie Stiefvaters böcker, annars är det nog en liten skam och ni borde göra det NU! För hennes böcker är något i särklass som bara kan upplevas med hennes böcker (och några få andra författare).

Citat ur boken:
"Om man aldrig hade sett stjärnorna, hade man nöjt sig med ett stearinljus."

Bästa karaktär/er:
Gansey!

Andra delar i serien:
1. Kretsen
2. Drömtjuvarna
3. ???
4. ???




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!