torsdag 26 juni 2014

Den nya lärlingen

Titel: Den nya lärlingen
Författare: John Flanagan
Förlag: B Wahlströms (Tack för e-boken!)
Sidor: 440
Serie: Spejarens lärling #12
Språk: Svenska
Originaltitel: The Royal Ranger

Handling från förlaget:
Efter att ha drabbats av en obeskrivlig förlust är Will besatt av att hämnas på de ansvariga, även om det innebär att han måste lämna spejarkåren. Till slut är det Halt som kommer på lösningen: Will måste ta sig an en lärling. Kandidaten som väljs ut överraskar alla och gör det omöjligt för Will att säga nej. Att träna en rebellisk och ovillig lärling är tufft nog, men när ett rutinuppdrag går snett måste Will bestämma sig för vad som betyder mest att hämnas på dem som orsakat honom olycka, eller att rädda oskyldiga människor från en säker död.

Omdöme:
John Flanagan är en författare som jag har följt genom hans skrivresa Spejarens lärling - alltså den här serien - genom alla 12 böcker. Jag har aldrig riktigt kunnat släppa taget om serien, även om den är mer lämpad för yngre så gillar jag den för mycket för att bara låta den "gå".

För det första så har jag alltid älskat/gillat karaktärerna, men i den här boken så känns det lite som att Flanagan har tappat stinget. Fast det beror nog på att de "förra" unga huvudkaraktärerna har blivit äldre och vuxna nu. Jag vill helst ha kvar dem som förut, men jaja man kan inte få allt!

Det var väldigt lätt att lista ut vem den nya lärlingen skulle vara, så det blev inte någon överraskning för läsaren direkt. Och jag tycker att början var väldigt "normal", om man kan säga så. En tonåring & föräldrars relation, inget nytt där inte.
Maddie gillade jag inte ett dugg i början utan jag ville faktiskt inte ens fortsätta läsa för jag blev så trött på henne, men efter hand så utvecklades hon mer och mer. Och till slut så gillade jag faktiskt henne som karaktär och ville gärna läsa mer om henne.

Äventyret och spänningen var helt klart det bästa med boken. Är det något som John Flanagan alltid lyckas med så är det dessa två saker. Man sitter och läser utav bara farten för att få reda på vad som kommer att hända och ibland vågar man inte ens fortsätta läsa i rädslan av vad som kanske kommer att hända. Så uppdraget med Will & Maddie var det bästa och jag skulle vilja ha läsa en bok med fler uppdrag med andra karaktärer som kanske inte fått lika stor del i serien som andra. Fast jag tror nog att jag ändå nöjer mig med Den nya lärlingen som sista bok ut i serien, även om det inte var det bästa slutet ever som man hade hoppats på.

Jag är så himla otroligt ledsen över att Spejarens lärling nu efter 12 böcker är slut. Varför?! Även om jag hade hoppats på ett bättre avslut, så är jag otroligt nöjd och glad efter att äntligen ha läst ut den. Jag kommer aldrig glömma Will, Horace eller Halt. Några av mina favoritkaraktärer någonsin! Om ni inte har läst den här serien, tycker jag att ni ska börja läsa första boken så snart som möjligt och se om ni också dras in i världen som Flanagan byggt upp med flera fantastiska karaktärer, en spänning som inte går att undkomma och nya äventyr för varje bok. Jag tackar för en barndomsserie som jag sent kommer att glömma, och hoppas att du, Flanagan, skriver fler såna här serier.




1 kommentar:

  1. Jag måste verkligen ta och läsa den sista boken, älskar ju de andra! :D

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!