torsdag 20 mars 2014

United We Spy

Titel: United We Spy
Författare: Ally Carter
Förlag: Orchard Books
Sidor: 296
Serie: Gallagher Academy #6
Språk: Engelska:
Originaltitel: United We Spy

OBS! Handlingen innehåller spoilers från tidigare delar i serien! Läs på egen risk!

Handling från baksidan:
Who won't survive to see graduation?
Cammie Morgan has lost her father and her memory, but her last mission could be her greatest mission yet...

Cammie and her friends finally know why the terrorist organisation called the Circle of Cavan has been hunting her. Now the spy girls and Zach must track down the Circle's leaders and stop them before they can implement a master plan that will change Cammie - and her country - forever.

Omdöme:
Varför är den här boken bara 296 sidor för?!? Kunde inte Ally Carter ha multiplicerat det med 5 eller något, för jag vill inte att serien ska ta slut så fort! Det har verkligen inte känts som att Gallagher Academy bara består utav 6 delar, utan typ 2. Men jag fick en glad överraskning som jag berättar om längre ner i recensionen! Wait and see...

Den här serien har utvecklats riktigt mycket, från att första boken var en söt och mysig kärleksbok till en nu mörk och spännande bokserie där ingen utav karaktärerna går säker. Seriens utveckling har gått från bra till bättre till bäst. Så kan kan kort sagt säga att seriens utveckling bara har gjort allting mycket bättre. Nu i sista boken så var det spänning från början till slut, och satt som nålar ibland och väntade på att se vad Ally Carter hade hittat på nu. Fienderna fanns liksom där man minst anade och Cammie & Co kunde inte lita på någon annan - förutom dem själva. Carter har verkligen lyckats med att få till spänningen och alla känslorna, man blir faktiskt riktigt känslosam när någon utav Cammie, Liz, Bex, Macey & Zach är det. Man kan inte rå för det heller, utan man sitter faktiskt och tror att man själv är med i boken som Cammies kusin "The Second Chameleon" eller något! Hahah, lite rolig idé faktiskt...

Någons mer utveckling som är värd att nämna är Cammies. Herregud, hur mycket hon har förändrats! I första boken var hon så blyg, försiktigt och söt men nu så är hon en tuff, modig och cool spion som har sett mycket mer än vad andra vuxna spioner någonsin kommer att få göra. Jag älskar hennes utveckling, för i början gillade jag inte riktigt henne fullt ut, utan bara "gillade" henne. Hon verkade inte vara den där spionen som var bäst i skolan som alla påstod att hon var, men nu så märks det att hon faktiskt är den personen. Det behövdes bara ett antal dramatiska och hemska händelser för att hon skulle komma fram ur sitt skal. Eller något. Så tummen upp för Cammies utveckling!

Och de andra karaktärerna då. Jag stört gillar de bikaraktärerna som är runt Cammie hela tiden, speciellt "hennes gäng"; Macey, Liz, Bex & Zach. Även om jag tycker att Macey inte riktigt var så som hon brukar vara, så var Liz helt fantastisk i den här boken. Fast det har hon ju varit i stort sett alla böckerna i serien så...
Liz är verkligen supermega smart - hallå liksom, hon fick göra ett test på hur hon skulle starta World War Three. Liz var nog den bästa karaktären i den här boken, även om Cammie har utvecklats har Liz redan varit där så hon får hem priset den här gången! Bex är fortfarande en sjuhelsikes cool spion som kickar ass, heja Bex! Zack, då - åh, Zack! Han kommer jag att sakna mycket, det var tråkigt att han inte fick lika mycket plats i United We Spy som i de andra böckerna. Men men man kan ju inte få allt! Stör mig lite på att han nästan aldrig säger Cammie utan "Gallagher Girl" även om jag gillar att ha något sammankopplat med honom. Jag saknade Liz "Oopsy Daisy" i den här boken också!

Okej, nu har jag skrivit väldigt långt och ska korta ner allt som är kvar nu. De sista 100 sidorna var helt perfa - Ally Carter lyckades verkligen få till det där på slutet! Jag älskar Liz tal, det var så fint men ändå så sorgligt. Det stycket skulle jag nog kunna läsa om flera gånger! Det absolut sista i boken var också helt perfekt. SPOILER markera för att läsa! (Att Cammie & Zach får ha sitt sista uppdrag i boken tillsammans, suveränt!) SLUT på spoiler! Ally Carter vet verkligen hur man får till ett bra avslut på en fantastisk serie - fullpott till dig! Det är skönt & roligt att serien är över nu och att man har fått ett så bra slut, men det är ändå jätte tråkigt och sorgligt. Jag kommer verkligen att sakna Cammie & Company, tänker verkligen läsa om den här serien någon gång. Finns ingen bättre! Men nu kommer jag till överraskningen; jag hittade på Goodreads att hon har skrivit en bok som sammankopplar karaktärerna från Gallagher Academy och Heist Society! Double Crossed: A Spies and Thieves Story - som boken heter - handlar främst om Macey (Gallagher Academy) och Hale (från Heist Society) som möts på en fest. Aaaaah, det låter så himla bra! Tänker skaffa hem den boken så fort som möjligt, fast jag kanske borde läsa ut serien Heist Society först...

Vi säger hejdå för stunden, Ally Carter! För vi kommer snart att ses igen..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!