torsdag 6 februari 2014

Eleanor & Park

Titel: Eleanor & Park
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: Berghs förlag (Tusen tack för boken!)
Sidor: 329
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Eleanor and Park

Handling från baksidan:

Två ovanliga människor. En oemotståndlig kärlek.
Eleanor...Rött hår, fel kläder. Stod bredvid honom tills han vände på huvudet. Låg bredvid honom precis innan han vaknade. Fick alla andra att verka gråare och tristare och totalt ointressanta.

Park...Han vet att jag kommer gilla en låt innan jag har hört den. Han skrattar innan jag kommer till slutklämmen. Det finns ett ställe på hans bröst, strax nedanför halsgropen, som gör att jag får lust att låta honom hålla upp dörrar för mig.

Omdöme:
Efter att jag läste ut Eleanor & Park för ganska så länge sedan (kanske bara några dagar sedan, men känns som flera månader) så var jag helt trasig då jag hade läst den sista sidan. Tårarna bara flödade och jag satt och bara stirrade ner på sista meningen om & om igen. Jag är fortfarande lika trasig & försöker att pussla ihop mig själv igen. Boken är så himla vacker & sorglig, om den första men oförglömliga kärleken. Om två trasiga människor som är udda mot varandra, men passar ihop som två pusselbitar. Inte hela förrän dem är tillsammans. En vacker - men sorglig - kärlekshistoria som krossade mitt hjärta. Totalt.

Jag hade oerhört höga förväntningar på den här boken, men när jag väl hade öppnat boken och läst första sidan. Som kanske var som en prolog, men ändå en epilog, en framtidsblick men ändå en blick in i det förflutna. Så skulle jag beskriva sida 7. Redan då krossade boken mitt hjärta. Jag fick känslan av att boken skulle vara sorglig och oförglömlig. Och vet ni vad? Jag hade fullkomligt rätt. Jag kommer aldrig att glömma Eleanor & Park. Aldrig någonsin.

Både Park & Eleanor är två karaktär som är så sympatiska och udda - att de känns som att jag känner dem in real life och att dem är mina två bästa vänner. De är så udda & ovanliga, men passar så otroligt bra ihop. Att dem går från stadiet främlingar till vänner till (någorlunda) bästa vänner till ett kärlekspar gör allt ännu mer trovärdigt. Park är nog min favorit utav dem två. Han är verkligen en sann gentleman, han står upp för hans & Eleanors förhållande, visar att man inte ska bråka med honom. Alla i skolan verkar ha en tyst respekt för honom vilket gör att jag bara vill veta mer, mer o mer om honom. Eleanor gillar jag mycket också. Hon går sin egen väg, har på sig udda kläder och alla runt omkring henne tror att hon inte bryr sig om vad andra tycker om henne, fast det egentligen är tvärtom. Jag tycker om henne därför att.
Hennes förhållande hemma gör mig väldigt ont och jag hoppas att hon får det så bra som möjligt - för det förtjänar hon.

Jag älskar allt; historien om att dem från början bara satt på samma bussäte, till att börja läsa serie-tidningar tillsammans, byta musik och till slut sina åsikter & tankar med varandra. Allt i boken känns så skrämmande trovärdigt att man ibland behövde ta en paus för att verkligen känna att man var tillbaka i sitt eget liv. Rowell är en riktigt duktig författarinna och jag har planerat att i framtiden läsa Fangirl av henne, för ärligt talat. Jag skulle verkligen vilja ha mer såna här fantastiska författare som kan svepa in en i en värld som inte är fantasy utan mer verklighetstrogen. Genren contemporary är faktiskt en riktigt bra genre, och jag kommer att läsa många mer såna här böcker i framtiden om jag får bestämma. Det är skönt med att pausa med en annan bok, som inte är allvarlig som i science fiction böcker utan mer allvarlig som i vardagliga ting.

Ett citat som fastnade i mitt huvud (& mitt hjärta):
"Jag gillar dig inte, Park", sade hon, och ett kort ögonblick lät det som om hon menade precis så. "Jag..."Rösten nästan försvann. "...jag tror att jag lever för dig."

Slutet höll, eller nej det tog kål på mig och jag kunde knappt tänka klart sen. En oförglömlig kärlekshistoria som fick ett slut, ett lyckligt slut men inte ett gemensamt lyckligt slut. Jag tycker att alla borde läsa Eleanor & Park. Man får en sån inblick av den första kärleken och alla känslorna däremellan två udda människor som passar varandra som två pusselbitar, trots alla olikheter.
LÄS, LÄS, LÄS! Gå till bokhandeln, eller biblioteket eller plocka upp boken om ni redan har den hemma. För ni MÅSTE LÄSA DEN HÄR BOKEN! 
Boken är oerhört mysig, men har även mörka stunder som gör att man funderar över saker, och boken innehåller underbara karaktärer, så plocka upp boken och läs den nu. punkt.

Bästa karaktär/er:
Park (& Eleanor)!



1 kommentar:

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!