fredag 7 juni 2013

Tyst

TystTitel: Tyst
Författare: Hannah Harrington
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 304
Serie: -
Originaltitel: Speechless

Handling:

"Att säga förlåt är inte tillräckligt."

Alla har någon gång skvallrat om något de inte borde - men senaste gången Chelsea avslöjade en hemlighet ledde det till att någon nästan dog. Så Chelsea bestämmer sig för att avge ett tysthetslöfte. Om hon håller munnen stängd kan saker åtminstone inte bli värre, eller hur?
Fel. Att plötsligt stå upp för något gör den tidigare pupulärare Chelsea utstött och mobbad. Men med hennes nya sätt att kommunicera möter hon också nya oväntade kompisar, som skateboardkillen Sam. Han är den sista som borde ge henne en andra chans för det var hans bästis som skadades mest av hennes skvaller. Men han är trots det den enda som förstår. Och den enda som kan hjälpa Chelsea att upptäcka vem hon egentligen är...och vem hon vill vara.

Omdöme:
Jag tycker det är väldigt facinerande hur Hannah Harringtons idé kan utveckla sig till en sådan fantastisk bok som visar att ord har makt och kan skada mer än något annat.
Jag började läsa några kapitel i Tyst på kvällen, men kunde knappt sluta så jag fick jag bara smälla ihop boken (utan att den skadades förstås) och släcka lampan. Fast när morgonen kom började jag läsa direkt, för jag hade bara tankarna på hur allt skulle utveckla sig.
Man kan säga att jag var fast från första sidan.

Karaktärerna var något som jag också fastnade för, speciellt Asha.
Huvudpersonen Chelsea gillade jag inte i början, jag tyckte att hon förtjänade all skit för att hon hade orsakat någon annans skador. Men jag tyckte att det ändå var modigt att hon vågade avslöja förövarna.
Fast jag började gilla henne mer och mer sedan hon avgivit sitt tysthetslöfte. Det var härligt att man fick följa någon, som delvis, fick använda ett annat sätt att kommunicera. Man fick ett helt annat perspektiv.
Asha är en sådan kompis som jag själv skulle vilja ha som kompis. Hon verkar lite udda och skiljer sig ur mängden, hon är snäll och går sin egna lilla väg.
Sam är kanske inte det typiska (kanske en spoiler!) kärleksintresset. (kanske-spoilern slut)
Men han funkar ändå, för han skiljer sig ur mängden. Han är inte fotomodellsnygg som alla andra oftast är.
Alla som jobbar på restaurangen påminner mig om Sarah Dessens bok Mycket mer än så och Heidis butik med Esther, Lea och Meggy.

Jag tycker att alla där ute borde läsa den här boken och lära sig något av den.
Ord har mycket makt och kan skada någon mer än något annat om man använder dem fel. Så tänk på vad du säger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!