måndag 3 mars 2014

Gorlans ruiner

Titel: Gorlans ruiner
Författare: John Flanagan
Förlag: B Wahlströms (Tack för boken!)
Sidor: 177
Serie: Spejarens lärling #1
Språk: Svenska
Originaltitel: The ruins of Gorlan

Handling från förlaget: 
Will är liten till växten, men snabb och kvicktänkt. Så länge han kan minnas har han velat bli riddare som sin far - en far han aldrig fått lära känna. När han nekas inträde till Redmonts krigarskola grusas alla hans förhoppningar.
Istället blir han lärling hos Halt, en spejare med en övernaturlig förmåga att röra sig osedd som tros vara förknippad med svartkonst. Motvilligt lär sig Will att behärska spejarnas hemliga vapen: pilbågen, knivarna, den kamouflagefärgade manteln och en ponny. Och när Will och Halt tvingas ut på uppdrag för att förhindra att kungen mördas förstår Will att spejarna har en nyckelroll ...


Omdöme: 
Gorlans ruiner är en perfekt blandning av spejare, vänskap, kärlek, humor och även fantasy inblandat. Jag fastnade från första början då Will ser liten & vek ut, men egentligen är snabb som en vessla. Hallå, han liksom klättra upp på en rak stenvägg utan rep, stege eller någonting! Och ingen märken han heller! Jag är i alla fall imponerad av honom.

Om en bok ska vara riktigt bra måste man gilla (och fastna) för huvudkaraktären. Varför ska man annars fortsätta att läsa? Man vill ju veta vad som kommer hända med just huvudpersonen, ibland kan man få mer intresse för någon utav de andra karaktärerna, men det är ändå den som har huvudrollen fokuset ligger mest på. Jag gillar verkligen Will, vilket gjorde att jag bara fortsatte att läsa & läsa tills jag hade läst sista sidan.
Spejaren Halt (som Will är lärling åt) verkar vara en väldigt tyst och envis person, även lite butter ibland. Men jag gillar honom också, att han ibland låter Will testa något utan att säga att man kanske ska göra på något annat sätt, gjorde att jag satt och skrattade flera gånger om.

Jag älskar spejarens hästar. Speciellt Tug, Wills häst. Deras hästar verkar vara så häftiga, ingen annan än någon spejare kan rida på dem och man måste be om lov innan man sitter upp. Och att ens häst sedan försöker rädda en från "skurkarna" verkar vara riktigt coolt, det med. En sådan häst vill jag ha i julklapp!

Slutet var riktigt spännande och jag gillar att det slutar som det gjorde. John Flanagan sätter liksom stopp för just det här äventyret, men man får även lite vibbar av att det inte är allt. Jag blev i alla fall lockad att läsa nästa del - Det övergivna landet - direkt, eftersom jag verkligen vill veta vad som kommer att hända med lärlingarna. Så snart får ni väl se en recension på andra boken i serien Spejarens lärling!

Bästa karaktär/er:
Will & Tug!

Andra delar i serien:
1. Gorlans ruiner
2. Det övergivna landet
3. Krigarkungens sal
4. Slaget om Skandia
5. Den hemsökta skogen
6. Macindaws fästning
7. Fången i Arrida
8. Clonmels kungar
9. Sårad i ödemarken
10. Kejsaren av Nihon-Ja
11. De glömda berättelserna
12. Den nya lärlingen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!