söndag 16 mars 2014

Att våga falla

Titel: Att våga falla
Författare: Nora Roberts
Författare: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 311
Serie: Familjen Stanislaski #4
Språk: Svenska
Originaltitel: Convincing Alex

Handling från baksidan:
Bess McNee är en färgstark och provocerande såpoperaförfattare i New York. När hon en kväll gör research bland några mer lättfotade damer på gatan blir hon av misstag arresterad av Alex Stanislaski. Genast bestämmer hon sig för att han är perfekt. Perfekt för att få intern information om polisens arbete - och perfekt för henne själv på ett mer privat plan...
Att Alex tycker tvärtom i båda fallen spelar ingen roll. Bess har en speciell förmåga att få folk att samarbeta med henne och nu sätter hon in det tyngsta artilleriet, med självaste borgmästaren och polischefen i spetsen. Frågan är bara om det biter på Alex? Hittills är det ingen, och inget, som fått inspektör Stanislaski på fall...

Omdöme:
Jag tror nog att den här boken är den bästa i serien. Den delar åtminstone första platsen med sista delen En dans på rosor och det är riktigt svårt att urskilja den verkliga favoriten ur dem här två. Karaktärerna är ännu bättre och härliga, romansen är på topp och allt är suveränt bra gjort utav Nora Roberts.

Bess är en superhärlig tjej, en karaktär som verkligen är färgstark. Hon sätter färg på hela omgivningen med hennes leende och glada humör. Att hon dessutom inte ser precis alldeles perfekt ut, gör att hon bara blir ännu mer intressantare och roligare att läsa om. Jag tycker själv att hon är perfekt på sitt eget vis, hon kanske har en krokig näsa - men det är ju tack vare att hon stod upp för sig själv och det gör att det bara blir en till intressant historia. Bess är nog den kvinnliga karaktären i hela den här serien som är den jag tycker allra mest om, hon kommer jag verkligen inte att glömma i första taget. Jag tycker att hennes jobb är häftigt ändå, man märker inte av att hon har överflöd av pengar förutom när hon är hemma då man ser (läser då) alla coola och dyra möbler hon har. Hon beter sig liksom inte som en rik snobb, hon jobbar verkligen för sitt jobb. Hon åker runt och intervjuar personer som har en personlighet, yrke eller något annat som passar bra för hennes TV-serie. Bess är verkligen duktig på att göra research, tycker jag. Hon tar inget för givet utan jobbar för att få en grund till TV-serien och att det speglar verkligheten. Så om ni inte redan fattat det, så älskar jag verkligen Bess. Hon verkar vara en superduper härlig och trevlig tjej, henne vill jag möta IRL!

Alex då, han är också väldigt intressant att läsa om och han har ett temperamentsfull temperament, kan man väl säga! Jag tycker om honom, även om han kanske inte är min favorit utav de manliga karaktärerna. Men inget ont till honom!

Jag älskar Bess & Alex samtal, finns inget roligare att läsa - lyssna - om. När de var på väg till familjen Stanislaskis familjemiddag och Bess fick köra, gud vad jag skrattade! Jag kom ingenstans i boken utan satt förmodligen i 20 minuter och läste bara om den scenen om & om igen. Jag tycker att Alex och Bess passar väldigt bra ihop, precis som två pusselbitar.

Jag är ledsen över att den här serien är slut. Även om jag har kvar första boken - Ett löfte till Natasha - så känns det väldigt tråkigt och ledsamt att få säga hejdå till alla underbara karaktärer Roberts har skapat! Roberts lyckas imponera på mig hela tiden, och det är absolut inte den sista boken jag läser utav henne. Jag tänkte att jag även kunde försöka mig på att läsa nån utav hennes böcker på engelska...

Ni som inte har läst den här serien - GÖR DET! I alla fall om du gillar kärleksromaner med fokus på romantiken och familjen, med färgstarka & härliga karaktärer och ett helt fantastisk språk. Då rekommenderar jag verkligen Nora Roberts böcker till dig!

Bästa karaktär/er:
Bess helt klart!

Andra delar i serien:
1. Ett löfte till Natasha
2. Doft av frihet
3. Förälskad i Rachel
4. Att våga falla
5. Kärlekens musik
6. En dans på rosor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!