fredag 26 juni 2015

The Ruby Circle

Titel: The Ruby Circle
Författare: Richelle Mead
Förlag: Penguin Books
Sidor: 348
Serie: Bloodlines #6
Språk: Engelska
Originaltitel: -

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:
Their forbidden romance exposed, alchemist Sydney and royal Moroi vampire Adrian find themselves facing the wrath of both of their kind.

When the life of someone they both love is put on the line, Sydney risks everything to hunt down a deadly former nemesis. Meanwhile, Adrian becomes enmeshed in a puzzle that could hold the key to a shocking secret about spirit magic, a secret that could shake the entire vampire world and alter his and Sydney's lives forever.

Omdöme:
Det är alltid sorgset att ta farväl av sina favoritkaraktärer när en serie är slut. Speciellt om det händer två gånger. När jag läste klart Vampire Academy-serien grät jag massor för att serien var slut. Trodde jag i alla fall, för det visade sig att det fanns en till serie, lite om en spin-off, med Sydney, Adrian, Eddie & Jill i rampljuset - och den serien var Bloodlines-serien. Som nu också är slut vilket bådade till floder av tårar.
Jag vill verkligen inte sluta läsa om Sydney & Adrian. De är liksom en utav mina favorit-OTP någonsin.

Jag tycker att både Adrian och Sydney har utvecklats så enormt mycket under den här serien. Sydney har blivit tuffare, självsäkrare och mer våghalsig. Adrian har blivit oerhört mycket starkare, vilket han bevisade i slutet av den här boken, och är & förbli en utav mina book-boyfriends. Han fångade mitt hjärta redan i VA-serien och har haft det sedan dess. Han är bara så himla gullig, snäll, charmig, sarkastisk (mindre i den här serien/bok faktiskt) och underbar.
Så dessa två fantastiska personer tillsammans är bara helt perfekt och jag har gråtit vid många fina stunder i deras relation under den här seriens gång.
Det är också jättekul att få återse Rose & det "gamla" gänget, älskar stunderna med nästan alla samlade.

Boken är spännande så jag läste ut den på bara några timmar och satt sedan undrade hur det kunde ha gått så fort. Jag ville ju bara läsa mer om karaktärerna som vi ursprungligen introducerades för i Vampire Academy och som vi sedan fått följa genom deras äventyr.
Även om den här boken kanske inte var den mest spännande, så hände det ändå saker hela tiden som gjort att man vände sida efter sida.

The Ruby Circle är ett fantastiskt slut på en fantastisk spinoff-serie på en fantastisk ursprungsserie. Komplicerat? Nä, inte alls.
Karaktärerna, speciellt Sydrian, har utvecklats så himla mycket under seriens gång och man har verkligen sett hur de blivit starkare - både i sig själva och som par.
Språket, tempot och världen är lika bra som vanligt i Meads böcker och jag har redan börjat kolla efter nya böcker av henne, speciellt för att se om det finns någon chans till ännu mer böcker om gänget i de här böckerna, känns ändå som att det finns några saker hon kan spinna vidare på och utveckla. (eller så är det mina förhoppningar som talar.) Jag tycker att slutet & epilogen i boken var riktigt fint och jag gillar hur allt har fortskridit. Ångrar inte en minut som jag lagt ned på att läsa de här böckerna - vilka jag definitivt kommer att läsa om i framtiden.

Ni som inte har läst något utav Richelle Mead förut, läs då Vampire Academy-serien och sedan den här för att få så bra upplevelse som möjligt av karaktärerna, världen och handlingen.
Rekommenderar annars den här serien till alla er som har läst VA & gillade den - då kommer ni säkert att gilla den här också.

Med den här recensionen som snart är slut, vill jag bara säga att Bloodlines-serien är en utav mina favoritserier & kommer alltid att vara det också. Så läs!!!

Citatet som jag alltid kommer att komma ihåg från den här serien:
"I told you before, we’re the center,” she said. “And the center will hold.”

Bästa karaktärer:
Sydrian!!

Andra delar i serien:
1. Bloodlines
2. The Golden Lily
3. The Indigo Spell
4. The Fiery Heart
5. Silver Shadows
6. The Ruby Circle


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!