måndag 22 juni 2015

Fangirl

Titel: Fangirl
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: Berghs förlag (Tack för boken!!)
Sidor: 427
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Fangirl

Handling från baksidan:
Cath är ett Simon Snow-fan. Att skriva fanfiction om den otroligt populära karaktären är meningen med livet. Redan som barn uppslukades hon och tvillingsystern Wren av Simon Snow-serien. Det hjälpte dem när mamman försvann ur deras liv.

Nu ska de till samma college och Wren har gjort klart för Cath att hon inte vill att de ska dela rum. Cath är utlämnad till en butter rumskompis vars kille hänger i deras rum för jämnan. Ovanpå detta en lärare i skrivarkursen som tycker fanfiction är skräp, och en snygg klasskompis som bara vill prata om ord. Och så är det pappan därhemma som hon oroar sig för. Han är känslig och skör och ovan att vara utan sina flickor.

Är Cath redo för ett eget liv utan Wren i sin närhet? Och vill hon gå vidare även om det innebär att hon måste överge Simon Snow?

Omdöme:
Den här boken...den är känslor, drömmar, tankar och fanfiction rakt igenom. Det är en bok med en intressant handling som, med sina dalar och toppar, håller kvar läsaren långt in på natten och som fastnar i tankarna även när man inte läser. Man tänker på Cath och Wren, Levi, Reagan, skrivarkursen, pappan o mamman, och Simon Snow-fanfiction.
Jag blev helt klart beroende av den här boken och ville aldrig att den skulle ta slut. Speciellt inte så som den gjorde, jag ville ha ett mer...avslut-avslut. Men å andra sidan så kan läsaren - jag - spinna vidare på storyn i sina egna tankar och forma sitt eget slut.

Karaktärerna blev jag förälskad i ganska så fort. Cath är en sympatisk och trovärdig karaktär som jag verkligen kan känna igen mig i och jag tyckte det var roligt att bara få följa henne, och inte hennes tvillingsyster Wren också. För jag tror att jag annars inte skulle ha sett på karaktärerna på samma sätt ifall det skulle vara fler PoV än Caths.
Jag gillade även hennes rumskompis, Reagan. Hon var faktiskt en bra vän genom hela boken bara lite...speciell kanske.
Och sen Levi då... åh, Levis leende hade jag velat se. Levi med sina ständiga leenden mot allt & alla gör att jag typ föll för honom bara för det. För seriöst, ett leende är det finaste som en människa kan bära det. Det plus smilgropar och skratt (om man nu kan "bära" det på nåt sätt). Jag kan verkligen se Levi framför mig med sina leenden och jag skulle inte ha något emot att träffa honom IRL i alla fall!! (uppenbarligen ännu en karaktär att lägga till book-boyfriends-listan)

Fangirl är så bra en bok kan bli. Jag försökte verkligen att inte ha för höga förväntningar på den sedan Rainbow's Eleanor & Park var så bra. Men jag hade inte behövt oroa mig, Fangirl är minst lika bra - om inte ännu bättre. Allting i boken känns så himla levande, magiskt och komplett. Karaktärerna är trovärdiga & underbara med sina brister, språket flyter på, handlingen håller fast läsaren till sista sidan och en fanfiction om Simon Snow som gör att jag önskar att den skulle finnas på riktigt. Vilket den typ gör, eller? Carry On är ju som en uppföljare till den här boken, eftersom den handlar just om Simon Snow och hans sista år på Watford (?). Men det jag inte riktigt förstår är om den är skriven av "författaren" GTL eller som Caths fanfiction? Någon som vet? I alla fall så kommer jag absolut att läsa den boken väldigt snart.

Allting med den här boken är så magiskt att man aldrig vill lämna den.
Så det var med sorg som jag stängde dörren till den värld som Cath, Levi och Wren lever i och stiga in i min egen, som faktiskt skulle kunna beskrivas på samma sätt. För gör vi bokälskare inte egen fanfiction när vi tar böckers handlingar, spinner vidare på dem för att få dem dit vi vill? Det är vad jag i alla fall gör när jag läst klart en bra bok: drömmer vidare om den.

Jag vet inte vad jag mer ska skriva för jag är fortfarande helt mållös av den här boken. Bara läs den här boken om du inte har gjort det. För den är helt perfekt med alla sina tankar kring familj, kärlek och vänskap. Okej jag ska sluta skriva, bara en till uppmaning: läs den här boken nu.

Bästa karaktär/er:
Levi, Cath, Wren, typ alla.





1 kommentar:

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!