fredag 5 juni 2015

100 bra ungdomsböcker (enligt Kulturkollo)

Hittade den HÄR listan som Kulturkollo gjort med 100 bra ungdomsböcker, och jag tänkte att jag kunde se vilka som jag har läst & inte läst.

Fetmarkerad = läst

1. Låt vargarna komma, Carol Rifka Brunt
2. Här ligger jag och blöder, Jenny Jägerfeld
3.Onanisterna, Patrik Lundberg
4. Hungerspelen, Suzanne Collins
5. Divergent, Veronica Roth
6. Cirkeln, Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
7. Det handlar om dig, Sandra Beijer
8. Fel grav och andra berättelser, Kelly Link
9. Förr eller senare exploderar jag, John Green
10. Jag, En, David Levithan
11. En ö i havet, Annika Thor
12. Boktjuven, Marcus Zusak
13. Om jag kunde drömma, Stephanie Meyer
14. Skuggan över stenbänken, Maria Gripe
15. Den långa vägen hem, Cynthia Voigt
16. Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, Sara Ohlsson
17. Imorgon när kriget kom, John Marsden
18. Dansa på min grav, Aidan Chambers
19. I taket lyser stjärnorna, Johanna Thydell
20. Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket, Gunnar Ardelius
21. Tänk om det där är jag, Johanna Lindbäck
22. Godnatt Mister Tom, Michelle Magorian
23. Pojkarna, Jessica Schiefauer
24. Det händer nu, Sofia Nordin
25. Momo, eller kampen om tiden, Michael Ende
26. Hjärtans fröjd, Per Nilsson
27. Guldkompassen, Philip Pullman
28. Kanske är det allt du behöver veta, E. Lockhart
29. Du glömde säga hej då, Sarah Dessen
30. Konsten att ha sjukt låga förväntningar, Åsa Asptjärn
31. Isnätterna, Malin Isaksson
32. Frost, Maggie Stiefvater
33. Wallflower, Stephen Chbolsky
34. Eleanor & Park, Rainbow Rowell
35. Antiloper, Ellen Roxberg
36. Hitta Violet Park, Jenny Valentine
37. Om jag stannar, Gayle Forman
38. Stjärnmärkt osv, Jessica Spotswood
39. Nick & Norahs oändliga låtlista, Rachel Cohn & David Levithan
40. 13 skäl varför, Jay Asher
41. Kurt Cobain finns inte mer, Hanna Jedvik
42. Min hemliga dagbok – Adrian Mole 13 ¾ år – Sue Townsend
43. Fråga Alice, anonym
44. Cinder, Marissa Meyer
45. Det är så logiskt alla fattar utom du, Lisa Bjärbo
46. Ondvinter, Anders Björkelid
47. Vad mina vänner inte vet, Sonya Sones
48. Hur kär får man bli?, Katarina von Bredow
49. Isdraken, Mikael Engström
50. Anna och den franska kyssen, Stephanie Perkins
51. Intet, Janne Teller
52. Jag saknar dig, Jag saknar dig, Peter Pohl, Kinna Gieth
53. Livets outgrundliga mysterier, Benjamin Alire Sáenz
54. Jag ger dig solen, Jandy Nelson
55. Tankeläsaren (De utvalda), Kristin Cashore
56. Ramona, Marta Söderberg
57. Jellicoe Road, Melina Marchetta
58. Innan jag dör, Jenny Downham
59. Oceanen vid vägen slut, Neil Gaiman
60. Önska bort önska nytt, Ingrid Olsson
61. Peters baby, Gun Jacobsson
62. Foxfire, Joyce Carol Oates
63. Legend, Marie Lu
64. Mörkrets tjänare, Holly Black
65. Fjäril, Sonya Harnett
66. Delirium, Lauren Oliver
67. Outsiders, S.E. Hinton
68. Odinsbarn, Siri Pettersen
69. Dårfinkar och dönickar, Ulf Stark
70. Simon och Sophie, Emma Granholm
71. Sandor slash Ida, Sara Kadefors
72. Ulrike och kriget, Vibeke Olsson
73. Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian, Sherman Alexie
74. Darkside, Tom Becker
75. Väktarens lärling, Joseph Delaney
76. Pojken i randig pyjamas, John Boyne
77. Artemis Fowl, Eoin Colfer
78. Dyk i, Kate Cann
79. Över näktergalens golv, Lian Hearn
80. Den utvalde, Lois Lowry
81. Spelkortsmysteriet, Jostein Gaarder
82. Vargbröder, Michelle Paver
83. Mörk ängel, Laini Taylor
84. Ful,  Scott Westerfeld
85. Kära tjejer, Jacqueline Wilson
86. Berättelser från yttre förorten, Shaun Tan
87. Amuletten från Samarkand, Jonathan Stroud
88. Matchad, Ally Condie
89. Ser mitt huvud tjockt ut i den här?, Randa Abdel-Fattah
90. Molnet, Gudrun Pausewang
91. Flyg ollonborre, flyg, Christine Nöstlinger
92. Coconut, Copano Matlwa
93. Systrar i jeans, Ann Brashares
94. Sommaren jag blev vacker, Jenny Han
95. Ljus, ljus, ljus, Vilja-Tuulia Huotarinen
96. Vinterviken, Mats Wahl
97. Chokladkriget, Robert Cormier
98. De vassa tändernas skog, Carrie Ryan
99. Kram, Hans-Erik Hellberg
100. Kaninhjärta, Christin Ljungqvist

Oj, jag har faktiskt läst fler än vad jag hade trott: 45 av 100 bra ungdomsböcker enligt Kulturkollo har jag läst. Men å andra sidan, hur kan jag säga om jag läser mest ungdomsböcker om jag inte ens läst hälften av den här listan? Fast å tredje sidan så finns det alldeles för mycket böcker och alldeles för lite tid & pengar.

Hur många har ni läst på den här listan? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!