lördag 20 juni 2015

Minirecension: Ett mörkt förflutet

Titel: Ett mörkt förflutet
Författare: Nicole Löv
Förlag: Löv & Craig Förlag (Tack för boken!)
Sidor: 221
Serie: ? #1
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från förlaget:
Den 10 november 1997 hamnar en flicka mitt i skottlossningen mellan två rivaliserande mc-gäng och får betala ett högt pris när hon skyddar sin stora kärlek. Femton år senare faller ett barn offer för ett brutalt mordförsök och polisinspektör Johan Waltz kopplas in. Trots avsaknaden av bevis leder spåren snart till mcgänget som var inblandad i skottlossningen 1997.

Isabell Sahlin är en stark och självständig kvinna med en hård yta. Ingen vet vilka mörka hemligheter som döljer sig under ytan eller vilket liv hon är på flykt ifrån. Isabell och Johans vägar möts då hon kopplas in som psykolog i fallet som han utreder. Detta leder henne mot en oundviklig konfrontation med det förflutna. Men denna gång kan hon inte fly från sina demoner utan tvingas slåss för sin överlevnad.

Omdöme:
Jag har aldrig läst något av Nicole Löv tidigare men är ganska så säker på att jag kommer göra det en hel del i framtiden.

Tiden flyger förbi när man läser boken och man vill inte att boken ska ta slut som den gör. För ni kan väl gissa hur förvånad jag blev när jag förstod att det här inte är en ensamstående bok utan uppenbarligen är första delen i någon serie. Och om det är en ensamstående bok var det ett väldigt oväntat och abrupt slut. Men jag tror mer på den första teorin och hoppas att det är så också, för jag vill verkligen ta reda på vad som kommer att hända härnäst med Isabell, Max och Johan. För slutet var nästan för spännande. Å andra sidan så bygger man upp inför nästa bok (?) och man bygger egna teorier om vad det är som kommer att hända och vad det är som egentligen hänt. Jag vet att jag kanske är otydlig med vad jag menar, men mina tankar är fortfarande kvar vid slutet och har inte riktigt fattat vad som hände.

Ett mörkt förflutet är en spännande och snabbläst bok som sidorna verkligen flög förbi på. Slutet var oerhört spännande och andra delen (jag hoppas i alla fall att det kommer en del till) är nu på min måste att-läsa-lista. För jag hoppas på att man ska få alla olösta trådar hopknutna och att jag inte återigen sitter där som ett frågetecken de sista 10 sidorna bara för att jag trodde att det var en ensamstående bok och att allting verkade väldigt oklart när det närmare sig slutet och jag inte riktigt fattade något. Alltså, det är ingenting negativt utan det var mest jag som blev överraskad när jag förstod att den inte bara är "en" bok.
Språket är enkelt att förstå och man sitter som fastklistrad vid orden som kommer att avslöja vad som händer härnäst. Man blir nyfiken på vem Isabell och Max egentligen är och hur de hamnade mitt i alltihopa. Jag är i alla fall riktigt nyfiken på hur allting började och hur allting kommer att sluta.

Jag ser verkligen framemot nästa bok!

Rekommenderas till er som vill ha en lättläst och spännande bok!

Bästa karaktär/er:
Isabell (för att jag vill veta vem hon är/var i det förflutna)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!