onsdag 4 mars 2015

Minirecensioner: 2x Percy Jackson

Titlar: Född till hjälte & Monsterhavet
Författare: Rick Riordan
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 441 & 319
Serie: Percy Jackson #1-2
Språk: Svenska
Originaltitlar: The Lightning Thief & The Sea of Monsters

Handling-ar:

Om du känner igen dig själv i den här berättelsen så sluta genast läsa. Du kan vara en av oss. Och när väl vet om det, så är det bara en tidsfråga innan de också upptäcker dig och börjar jaga dig. Kom inte och säg att jag inte varnade dig. - Percy Jackson

Född till hjälte-handlingen från baksidan:
Percy Jackson har ADHD och dyslexi, och han vet att hans verklighetsuppfattning inte är som alla andras. Men det som händer när han är på studiebesök i New York är bara för mycket! Plötsligt förvandlas hans elaka mattelärare till ett monster, ett riktigt monster som inte vill annat än att ta livet av honom. Bokstavligen.
Snart börjar andra oförklarliga saker hända Percy, och sanningen om hans far kryper fram - Percy är född till hjälte!

Monsterhavet-handlingen från baksidan:
Percys bäste vän i skolan, Tyson, visar sig vara cyklop. Tillsammans med Annabeth får Percy och Tyson i uppdrag att hitta det gyllene skinnet, det enda som kan rädda Thalias träd, som skyddar halvblodslägret med sina magiska krafter från en invasion.
De hamnar på monsterhavet, ett synnerligen märkligt ställe som vanliga människor kallar Bermudatriangeln!

Omdöme:
Jag har hört mycket gott om Rick Riordan som författare och att hans serier är sååå bra och att jag bara måste läsa dem, osv. Och nu har jag äntligen börjat läsa Percy Jackson-serien som hittills har visat sig vara riktigt bra.

Trots att böckerna ändå var 300-400 sidor långa, så tog det bara 2 dagar att läsa ut dem. Man kan minst sagt säga att de var lättlästa! Spänningen är påtaglig och man kan verkligen inte släppa ifrån sig böckerna.

Jag älskar grekisk mytologi och det är en utav anledningarna till att jag plockade upp den här serien. Visserligen är det lite förvirrande med alla gudars relationer hit & dit, vilka som är deras fiender och vilka som är deras bundsförvanter, men det är otroligt intressant att läsa om.
Att boken dessutom innehar fantasy är bara ett plus, och fantasyväsen som cykloper, satyrer, skogsnymfer, m.m. passar så bra in i den här bokvärlden. Det känns verkligen som att böckerna är anpassade till vår värld och att de lever parallellt med vår värld. Som att Monsterhavet är Bermudatriangeln, på så vis känns allt mycket mer trovärdigt trots att det är en fantasybok.

Percys humor och berättarröst gör allt så mycket bättre. Jag fastnade inte så värst mycket för de andra karaktärerna - än - men tycker att Annabeth är helt okej. Men det kan nog bero på att Percy är tolv år och vissa saker är lite för barnsliga enligt mitt tyckte. Jag hoppas att alla karaktärerna växer in i sina roller mer och att det blir mer action och spänning.

Vad jag sett hittills av Percy Jackson-serien är att den bra och spännande, men att vissa saker och personer känns alldeles för barnsliga för att jag ska tycka att det inte är pinsamt att läsa boken. Men, jag tror att serien kommer att växa och även karaktärerna, så jag tänker fortsätta läsa nästa del i serien så fort som möjligt och hoppas på att det blir ännu bättre. Och ännu mera om det grekiska gudarna!

Bästa karaktär/er: 
Percy får det väl bli i så fall.





1 kommentar:

  1. Jag tycker jättemycket om böckerna om Percy Jackson och de blir bättre och bättre. Jag tycker väldigt mycket Riordans berättarstil och humor.

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!