fredag 20 mars 2015

Den unga eliten

Titel: Den unga eliten
Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista (Tack för boken!!)
Sidor: 475
Serie: The Young Elites #1
Språk: Svenska
Originaltitel: The Young Elites

Handling från förlaget:

Adelina Amouteru överlevde blodfebern. För ett årtionde sedan svepte denna dödliga sjukdom över hennes land. De flesta som smittades dog, medan de barn som överlevde blev märkta av sjukdomen på egendomliga sätt och började kallas malfetto.
Adelinas svarta hår blev silverfärgat, hennes ögonbryn blonda, och hon har bara ett ärr där hennes vänstra öga en gång satt. Hennes pappa ser henne som ett olycksbarn som förstör familjens goda namn och står i vägen för deras framgång.

Men några av de som överlevt febern sägs ha mystiska och kraftfulla förmågor, och även om deras identiteter förblir hemliga har de kommit att kallas Den unga eliten.
Teren Santoro är ledare för en organisation vars uppgift det är att leta upp dessa personer och förgöra dem innan de kan förgöra nationen. Enzo Valenziano är medlem i Dolksällskapet, en hemlig sammanslutning som letar upp andra inom Den unga eliten innan Santoro hittar dem. Men när dessa två konfronteras med Adelina möter de krafter som de aldrig tidigare skådat…

Adelina har egenskaper som inte är av denna värld. Hon har också ett hämndlystet mörker i sitt hjärta. Och ett begär att krossa alla som vågar trotsa henne.

Omdöme:
Jag älskade verkligen Marie Lu's serie Legend och jag känner på mig att även den här trilogin kommer att bli en ny favorit, i alla fall utav det jag läst hittills. Jag tycker på sätt och vis att Den unga eliten är bättre än Legend, men ändå inte och därför säger jag helt enkelt att båda serierna är lika bra (detta riktat till de som har frågat vilken serie är bäst).

Så fort man öppnar en utav Lus böcker så försvinner man in i en värld som man inte sett maken till förut. Visst, konceptet i boken känns lite taget från typ alla andra YA-böcker därute men Marie Lu har liksom gjort nåt nytt och unikt av det. Själva idén med Den unga eliten känns väldigt "vanlig" men det är ändå så himla spännande att läsa om dem. Ingen av huvudkaraktärerna är inte direkt genom god eller ond, utan alla karaktärerna har sin beskärda del av ljuset resp. mörket - vissa fler än andra. Idén med att vissa får magiska förmågor och bildar en rebellrörelse lockar alltid mig och jag kan inte säga att jag blev besviken direkt. Jag väntar spänt på nästa del!

Jag gillar en hel del utav karaktärerna i boken: Adelina, Violetta, Enzo, Raffaele... Speciellt de två sista, Enzo känns mer som den mystiska och Raffaele...han är typ underbar. (Det står att filmrättigheterna har sålts, hoppas verkligen på att de kommer bli rätt personer för rollerna. I alla fall med Enzo, Raffaele & Teren.)

Den unga eliten hade jag skyhöga förväntningar på efter att jag gillat Legend-trilogin så mycket, men boken levde upp till de förväntningar med råge och utlovar en riktigt bra trilogi. Världen och språket drar in en i boken och man kan inte låta bli att fortsätta läsa, jag läste ut boken på bara några timmar och ville bara ha ännu mer efter att sista sidan var läst. Konceptet är kanske gammalt men känns som pånyttfödd och unikt med det intressanta elitärerna - Den unga eliten. Det är verkligen tempofyllt och spännande hela tiden och man bara slukar allt man får. Det finns en hel del intressanta - och awesome - karaktärer i boken och det ger hopp för eventuell filmatisering. ^^

Ifall du är sugen på att läsa en bok med oväntade twistar (speciellt nära slutet, det tog seriöst kål på mig :( ), spänning och magi så tycker jag att du ska läsa den här boken. För detta är början på en ny favoritserie.

Bästa karaktär/er:
Enzo & Raffaele



2 kommentarer:

  1. Åh nu ser jag ännu mer framemot att läsa den :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du gillade boken! Jag har den hemma och vill verkligen läsa den snart. :)

    Jag har taggat dig på min blogg: http://inutienbok.blogg.se/2015/march/tagg-en-bokbloggares-hemliga-liv-2.html

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!