torsdag 11 september 2014

När jag ser dig

När jag ser digTitel: När jag ser dig
Författare: Yamilé Andreasson
Förlag: Idus Förlag
Sidor: 471
Serie: Book 1
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
Smärta...Hur kommer man över smärtan och längtan över att ha tagit fel beslut i livet? Att aldrig kunna gå tillbaka och ändra besluten utan tvingas att leva med dem och nöja sig med få stunder av lycka. Att sörja med hela ens själ över att han, just han, försvann ur ens liv och aldrig kommer att finnas där igen.,.
Hur finner man styrkan att glömma och att ta ett andetag för varje dag han inte finns nära?
Och om man fick en andra chans i livet, skulle jag våga chansa och ta mig ut i det okända...?

Omdöme:
Som ni kanske vet uppskattar jag alltid svenska författares böcker och försöker att ge dem alla en chans. Ibland så är boken helt underbar och ibland dålig. Och ibland så är den mittemellan. Ett exempel på sistnämnda är just När jag ser dig.

Bokens omdöme åkte verkligen uppochner som i en bergochdalbana för mig - från första sidan till sista. Vissa stunder så läste jag tills jag knappt kunde se orden framför mig och ibland läsa jag knappt ett stycke. I början kom jag inte riktigt in i boken och tyckte att saker och ting tog alldeles för lång tid på sig, men sen ungefär i mitten så började sidorna flyga fram och då ville man väldigt gärna veta hur allt egentligen skulle sluta. 

Jag fastnade inte helt och hållet för någon för karaktärerna, utom möjligen Anders och David. Visst, ingen karaktär var sådär jättedålig men ingen var heller så där wow-ig. Men i och för sig så skulle det ha passat väldigt konstigt med att ha med en Rose Hathaway-typ i en sådan här boken. Allt skulle bli totalt galet. 

När jag ser dig är en otroligt verklighetstrogen bok med alla livets vändningar och känslor. Den var annorlunda mot vad jag hade tänkt mig, men jag tyckte om boken ändå. Det var väldigt ovanligt att för en gångs skull läsa en bok med svenska namn och jag undrade gång på gång ifall det ändå inte var någon slags översättning, eftersom jag är van vid namn som Daenerys, Eragon, Lissa, Tris, Four, etc. så kan ni noga tänka er att jag blir lite fundersam.
Det var kul att få läsa om städer och platser som man själv kan ha besökt och inga exotiska platser som inte finns förutom i fantasin, så ja ett plus där.
Boken innehåller en väldigt fin och underbar historia om familj, kärlek och val, som inte bara är en dans på rosor utan innehåller även taggar och törn. Yamilé har ett jättefint språk som flyter på bra även om jag blir liiiite störd när det dyker upp så här-, jag vill liksom ha - om ni förstår vad jag menar. Men det är inget som man hakar upp sig på utan man fokuserar mer på bokens budskap. Jag tycker att man kan lära sig väldigt mycket från karaktärerna & storyn; livet kan vända och ibland kan man få en andra chans, att man borde chansa och ta steget ut i det okända i stället för att stanna i samma rutiner och ett budskap som jag tycker framgår tydligt: kärleken övervinner allt (och även Y.O.L.O)

När jag ser dig är ingen toppenbok men heller ingen bottenklassare, utan den befinner sig någonstans i mitten av skalan. Jag ser absolut framemot att få läsa andra delen Någon att dö för någon dag i framtiden men inte än. Tack för boken!!

Andra delar i serien:
1. När jag ser dig
2. Någon att dö för







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!