onsdag 13 februari 2013

Minirecensioner x 3: Kungens man, Den ovilliga bruden, Marianne och markisen

Dags för minirecensioner igen! Har ont om tid och alldeles för många böcker att recensera och hela högen är bara historiska romaner!
Så här kommer 3 minirecensioner. De är i stort sett som vanliga recensioner med info om boken, fast lite mindre om handlingen och (om möjligt) lite mindre om mitt omdöme.




Titel: Kungens man
Författare: Denise Lynn
Förlag: Harlequin Historisk
Sidor: 315
Serie: -
Originaltitel: Falcon's love

Handling:
Riddaren Darius av Faucon har fått i uppdrag att hitta smugglarna i trakten och skydda borgen Thornsons änka tills en ny make har utsetts till henne.
Fast kvinnan Marguerite är Darius ungdoms kärlek och nu härskarinna på Thornsons Keep. Men vad är det hon undanhåller honom?

Omdöme:
Som vanligt fastnar jag från första sidan och kan inte sluta läsa. Språket flyter på och man bara njuter av att läsa.
Fastnar den här handlingen var inte riktigt i min stil. Jag grät när Darius avisade henne och jag blev åter lycklig i slutet :D

Betyg:
4/5 bokstaplar


                                                              ***

Titel: Den ovilliga bruden
Författare: Margaret Moore
Förlag: Harlequin Historisk
Sidor: 315
Serie: -
Originaltitel: The Unwilling bride

Handling:
Lady Constance vill inte gifta sig med Merric av Tregellas som hon varit bortlovad till sen födseln. Hon minns honom bara som en bortskämd pojke. Den gåtfulle, mörke och stilige mannen hinner knappt rida innanför slottsmuren förrän Contance inser att han inte alls är som pojken hon minns.

Hemligheter från det förflutna förföljer Merric och han återvänder ytterst motvilligt till Tregellas- tills han får syn på sin blivande brud. Vacker och full av liv är Contance, allt han önskar sig av en hustru. Hon väcker hans passion och fångar hans hjärta som ingen annan kvinna lyckats med. Men vad händer när hon upptäcker sanningen?

Omdöme:
Det här var min tredje bok av Margaret Moore. Jag hade ganska höga förväntningar på den här boken eftersom jag fullkomligt älskade Härskaren på Dunkeathe och Troget hjärta. Tyvärr så var den inte lika bra som de andra, fast ganska bra ändå.

Det var inte förrän boken nästan var slut som jag insåg att Henry, som är Merrics vän, är Nicholas bror! Jag blev väldigt förvånad, för han var inte alls som jag föreställt mig.
Fast det kanske inte är så konstigt att hon låter en karaktär vara med från de andra böcker? Det kanske är för att hon ska komma ihåg alla :)

Språket är väldigt bra, och böckerna är mysiga, lättlästa och humoristiska.
Jag blev också förvånad över avslöjandet i slutet. Fast det är nog lite logiskt när jag tänker efter...

Betyg: 4/5 bokstaplar


                                                                  ***

Titel: Marianne och markisen
Författare: Anne Herries
Förlag: Historisk Harlequin
Sidor: 315
Serie: Systrarna Horne #1
Originaltitel: Marianne and the Marquis

Handling:
Kyrkoherdens dotter, adelsmannens brud!
Den oskuldsfulla Marianne Horne reser till Cornwall för att ta hand om en sjuk släkting. Hon väntar sig en lug och avskild tillvaro, inte att dras in i ett hisnande äventyr! Omgiven av smugglare, spioner och konspirationer vet Marianne knappt vem hon kan lita på. Instinktivt vänder hon sig till den gåtfulle och stilige mr Beck.

Men den enkla mr Beck visar sig vara Andrew, markisen av Marlbeck - en adelsman som garanterat aldrig skulle kasta sina blickar på dottern till en lantlig kyrkoherde. Varför envisas han då med att visa Marianne all denna smickrande uppmärksamhet?

Omdöme:
Jag tyckte att Anne Herries - författaren - skrev väldigt, väldigt försiktigt. Det var aldrig någon härlig humor eller något spännande. För det trubbades av och man tänkte inte mer på det. Så tyvärr är jag lite besviken på den här boken.

Men jag ska fortsätta läsa den här serien som består av tre delar.

Betyg: 3/5 bokstaplar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!