tisdag 26 mars 2013

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday startades av The Broke and The Bookish, som är en engelsk bokblogg som jag tycker är en jätte bra blogg med väldigt intressanta inlägg. Så kolla in deras blogg!
Den här veckan är det Top Ten Books I recommend most.
Det finns oerhört många böcker som jag gärna skulle tipsa om, men jag får väl hålla mig till 10.
Det är ingen speciell ordning!

1. Mycket mer än så av Sarah Dessen är en fantastisk bok av en underbar författare! En mysig kärleksbok kan man säga. Men den handlar även om vänskap och familjen.
Andra bra böcker av Sarah Dessen är: Du glömde säga förlåt och Mitt perfekta liv.

2. Överenskommelser av Simona Ahrnstedt är min favorit i genren historiska romaner. Den är skriven med ett underbart språk och berättar hur det var på den tiden. Läs min recension här.

3. Monstrets dotter av Kristin Cashore är andra delen i den fristående serien De utvalda som jag rekommenderar till både de yngre och de äldre läsaren. Man fängslas av karaktärerna och man är fast från första sidan till sista.

4. Hungerspelen, Fatta eld, Revolt av Suzanne Collins är ett måste på den här listan. Och varför ska jag bara ta med en bok i triologin? ALLA delarna måste ju vara med! Om man har missat den här serien så har man missat något STORT. Så läs den nu!

5. Själlös av Gail Carriger är en bok/serie jag älskar. Allt från karaktärerna till konversationerna är helt suveräna!

6. Törst av Richelle Mead är den första delen i Vampire Academy som är en utav mina favoritserier.

7. Nya kontakter av Sophie Kinsella är kanske ingen bok som de flesta skulle ta med, men det tycker jag. Den är väldigt rolig och har fått mig att skratta flera gånger! Läs min recension här för att få reda på mer!

8. Himlen börjar här av Jandy Nelson är en läsupplevelse över det vanliga och ett måste att läsa innan man dör.

9. Dödsritten av Maggie Stiefvater är en utav de bästa böckerna hon har skrivit. Hon kanske är mest berömd för Mercy Falls vargar men enligt mig är Dödsritten den bästa, hittills. Hennes första bok i den nya serien, Kretsen har även fått bra recensioner.

10. Eragon av Christopher Paolini och Temeraire av Naomi Novik är två drakserier, som är två stora favoriter hos mig. Det kanske är för att det är min favorit fantasy varelse...

Vilka böcker/bok skulle ni vilja rekommendera till mig utöver dem här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!