måndag 3 december 2012

Röd skymning

Titel: Röd skymning
Författare: Fredrik Lindblom
Förlag: Ascentoria (tack så jätte mycket för boken!)
Sidor: 457
Serie: ? #1
Originaltitel: Röd skymning


Handling:
Theresa är inte som de andra barnen på slottet. Hon vill inte leka med dockor utan vill bli en soldat.
Theresas familj dog när fientliga krigare bränner ner hennes by. Hon vinner en särskild plats i generalen Premanos hjärta, som låter henne gå soldatens väg.
Theresa träffar på många färgstarka kvinnor och män på vägen till att bli en soldat.

Omdöme:
Jag sträckläste Röd skymning, tills den var slut.
Spänningen var på topp hela tiden, vilket var superbra!
Jag satt som fastklistrad hela tiden vid sidorna.

Jag gillar alla karaktärerna speciellt Hillevi, fast jag skulle inte vilja möta henne i en strid :) Jag gillade Theresa till en börja, men sen när hon började döda oskyldiga blev jag lite ställd.

När det blev extra sorgligt i boken, kunde jag nästan inte fortsätta att läsa för tårar skymde för ögonen. Likadant blev det i slutet :(.
 Jag vill verkligen inte avslöja vad som händer i boken, så det får ni ta reda på själva, genom att läsa den här underbara, sorgliga, spännande och annorlunda bok.

Röd skymning är speciell på sitt sätt att berätta den hemska men ändå spännande historian om Theresas liv.
Den bästa delen i boken var i slutet tyckte jag, det var som mest spännande då :)

Och jag älskade alla illustrationer i boken! Dem var helt underbara, de kunde berätta en helt egen historia!

Fredrik har lyckats med en höjdarbok som jag hoppas att ännu fler kommer att läsa i framtiden!

En jätte snygg illustration fråm boken,
från förlaget
Det ska även bli en fortsättning till Röd skymning som har ännu mer sidor och ännu mer illustrationer, som kommer bli jätte roligt att få se!

Han har även på börjat en urban-fantasy bok: Där haven möts, vill väldigt gärna läsa den eftersom Fredrik skriver så bra!

Det finns mycker bra saker att säga om den här boken, men det skulle bli för långtråkigt att läsa det, så ni får nöja er med den här recensionen.

Andra delar i serien:
1. Röd skymning
2.

1 kommentar:

  1. Nu har jag lånat den på biblioteket, ska bli kul att läsa den. Verkar bra :D

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!