söndag 6 december 2015

Ske din vilja

Titel: Ske din vilja
Författare: Anne Gracie
Förlag: Harlequin (tack för boken!)
Sidor: 361
Serie: The Tudors #1
Språk: Svenska
Originaltitel: The King, the Queen and the Mistress

Handling från förlaget:
En kung som slits mellan två kvinnor kan få hela riket att splittras.

Englands kung Henrik VIII har stora bekymmer kring religiösa motsättningar som sprider sig i kungariket och ständigt ändrade allianser med olika länder. Trots det är han helt fokuserad på skilsmässan från drottning Katarina av Aragonien. Orsaken till den extrema brådskan är att kungen önskar sig en arvinge och han har precis mött kvinnan som håller hans öde i sina händer – lady Anne Boleyn, arton år och i sin ungdoms fulla blomstring. Men sker deras möte av en slump, eller är det en del av lady Annes fars plan för att gynna sin egen familj?

När den nya romansen slår ut i full blom orsakar den drottningen hjärtesorg och huvudbry för kungens personlige kaplan, kardinal Wolsey. En gång i tiden var han kungadömets ombud för att organisera diplomatiska förbindelser, men nu sliter han hårt för att vinna kyrkans samtycke till kungens skilsmässa. Eftersom lojaliteter ifrågasätts och kyrkans inflytande är hotat av den allt djärvare kungen ligger hela rikets öde i vågskålen.

Omdöme:
Jag hade inte hört så mycket om den här serien innan jag började läsa, förutom att den var baserad på tv-serien The Tudors. Och man kan väl säga att jag nu är nyfiken hur själva tv-serien är.

Boken är kanske inte den lättaste att komma in i, men då jag tycker historia är kul (i vissa aspekter i alla fall) så föll det sig ganska så naturligt att läsa sida efter sida. Jag tycker att man lär sig otroligt mycket om nutiden - och framtiden - genom att läsa just historia; det är då vi förstår orsakerna till hur världen ser ut idag och anledningar till hur framtiden kanske kommer att se ut.

Det är spännande - och lärorikt - att läsa om Henrik VIII, avtalen & sveken mellan England, Spanien & Frankrike, och inte allra minst alla dessa hovintriger. Det var verkligen inte lätt att hålla ordning på vem som var lojal mot vem och vem som låtsades vara lojal. På sätt och vis så är det lite som i Game of Thrones - men jag måste då påpeka att Game of Thrones är mycket bättre (detta kanske på grund av att GoT är en fantasyserie medan The Tudors baseras på verkliga händelser ur historien?).

Jag vet inte hur mycket den här trilogin egentligen följer det verkliga händelseförloppet, men spännande är det i alla fall. Dock lite segt i omgångar (vilket i och för sig historia brukar vara).

Ske din vilja är en bra början på en trilogi som lockar mig till att kanske börja kolla på tv-serien med samma namn. Det är spännande att läsa om alla intriger och lojaliteter vid hovet, och man inser att livet i adeln inte var (är?) en dans på rosor. Jag har resterande två delar i trilogin hemma, så jag ska nog börja på andra delen så småningom.

Andra delar i serien:
1. Ske din vilja
2. Tårar av blod
3. En drottnings död


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!