onsdag 14 januari 2015

Kleptomania

Titel: Kleptomania
Författare: Kristina Hård
Förlag: Styxx Fantasy (tack för boken!)
Sidor: 253
Serie: Arvet efter Kaiser #1
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
Linus Kaiser har lyckats. Hans luftskeppsimperium är en enorm framgångssaga. Men sanningen börjar komma ikapp honom. Svarta skuggor tornar upp sig - människa eller djur är på jakt efter det som tillhör dem.

Ingra Varg kommer till huvudkontoret Kaisertorn utanför Stockholm, och får tillträde till Linus privata våningar högst uppe i glaskomplexet. Hon vill veta sanningen bakom framgången och vart pengarna kom ifrån.

Ingen anar priset Linus Kaiser fått betala för sin girighet.

Omdöme:
Boken har säkert stått i bokhyllan uppåt 1 år nu. Jag tyckte att den lät så himla spännande när jag beställde hem den från förlaget men i paketet från förlaget fanns några böcker till som fick företräde helt enkelt. Men nu så har jag äntligen tagit tag i att läsa boken och jag måste säga att jag blev förvånad hur bra den faktiskt var.

I början var det lite svårt att förstå vem som var vem och vart och när det faktiskt utspelades. Men efter några kapitel hade man kommit in i en värld som lever parallellt med vår eller vår med deras kanske rättare sagt.

Jag tycker helt klart bäst om de delar vi fick läsa om när Linus berättade sin historia och de delar om Halvar, även om det var lite svårtydligt i omgångar.

Man satt verkligen som på nålar för att få reda på vad Linus Kaisers hemlighet var och vad det var som egentligen hände vid den där kraschen. Jag satt verkligen som helt fastklistrad och ville inte sluta förrän jag hade fått svar, så på 2-3 timmar var boken som stått i bokhyllan i ett år utläst. Ironi.

Kleptomania var en riktigt bra bok och överraskade mig med en berättelse som jag uppslukades av och inte kunde slita mig ur. Det är riktigt kul att en svensk författarinna kan få till en sån bra bok som faktiskt fungerar som en helhet och inte som olika delar. Jag blev nog liite överraskad av slutet ändå och jag bara måste få läsa uppföljaren - när den nu kommer ut. Att blanda in det övernaturliga i den "naturliga" världen är alltid en risk och ibland lyckas man, ibland inte - Kristina Hård hör till den första kategorin i alla fall.

Bästa karaktär/er:
Halvar tror jag för att han hade en...intressant bakgrund.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!