söndag 6 mars 2016

Det mörka ödet

Titel: Det mörka ödet
Författare: Sally Green
Förlag: Semic
Sidor: 381
Serie: Half Bad #2
Språk: Svenska
Originaltitel: Half Wild

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:
"Jag vet att jag förvandlas till något slags djur. Det är den enda förklaringen. Jag har samma kraft som min far."

Nathan har fått sina tre gåvor och hans magiska kraft har vaknat. Men det är en främmande, monstruös förmåga som han inte kan styra. Gång på gång vaknar han upp, blodig och med minnesluckor. Han måste lära sig att kontrollera odjuret inom sig innan det går för långt.

Han är fortfarande jagad av myndigheterna. Och han måste försöka befria sin stora kärlek Annalise, som är fånge hos fienden. Kriget mellan vita och svarta häxor blir värre och värre. När en grupp rebeller går samman mot de vita häxornas råd dras Nathan in i kampen. Men kan han lita på rebellerna? Kan han ens lita på sig själv?

Omdöme:
Det verkar som att den här trilogin bara blir bättre och bättre - i alla fall så här långt. Visserligen så känns vissa saker fortfarande för uppenbara, typiska och liksom överdrivna men trots det så är Det mörka ödet en bok som underhåller läsaren från första till sista sidan.

Jag gillar hur Nathan tar mer och mer plats, och hur han utvecklas och växer in i sin karaktär med sin kraft. Det är en drivkraft i boken, för man vill ju veta vad han kommer att göra i slutändan.
Men den karaktären som jag finner mest intressant är Gabriel. Jag gillar verkligen scenerna med honom & Nathan och jag skulle inte ha något emot att se dessa två ute själva på äventyr i nästa bok. (det är vad jag hoppas på i alla fall) Sen finns det såklart andra karaktärerna som jag finner intressanta, men det är till största del Nathan och Gabriel som jag vill läsa mer om.

Storyn är det absolut inget fel på ändå, trots sina typiska delar med en god och en ond sida och sen någon person som kan avgöra allt. Det är spänning här & var som gör att man fortsätter att läsa - och resultatet av det är att jag läste ut boken på mindre än 2 dagar. Häxor och magi är alltid fascinerande att läsa om och det är inget undantag med den här serien.

Även bokens koncept med språk & rubbet har jag fattat tyckte för. Den är inte för invecklad utan det är lätt att svepas in i boken och håller där fast en.

Det mörka ödet är en bättre uppföljare till första boken och bäddar för att tredje - och sista ? - delen kommer att bli ännu bättre. En spännande och lättläst bokserie som kanske känns liiite mer riktad till något yngre ålder, men som jag med lätthet ändå fattade tycke för och inte kunde släppa taget om.

Jag ser framemot att få läsa tredje delen när den kommer ut!

Bästa karaktär/er:
Gabriel & Nathan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!