torsdag 17 juli 2014

Unspoken

Titel: Unspoken
Författare: Sarah Rees Brennan
Förlag: Ember
Sidor: 370
Serie: The Lynburn Legacy #1
Språk: Engelska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
Some small towns come with big secrets...

Sorry-in-the-Vale has a mysterious past. The Lynburn familj has owned the manor overlooking the sleepy England village for centuries, and though they've disappeared, people still don't lika to talk about them.
Kami hates secrets. She runs the school newspaper and has never met a story she couldn't scoop. But Kami has a secret of her own: she loves a boy she's never met...a boy she's talked to in her head since before she can remenber.

And then the Lynburns return. With them are their two teenage sons, Jared and Ash. The voice in Kami's head is suddely a very real boy. Does she still love him? Can she trust him? As dark deeds begin to come to light, Kami isn't sure of anything anymore.

Omdöme:
Efter att jag hade läst ut Unspoken - under min semestervecka i Grekland - kunde jag inte tänka klart. Det ända jag visste och tänkte på att jag bara måste ha nästa del nu, nu, nu.
Fortfarande nu några veckor efter att jag läst ut boken vill jag fortfarande ha nästa del för att få reda på vad som kommer att hända med Kami, Jared, Angela, Holly & Ash. Under den scenen då de gjorde några olagliga grejer tillsammans, som Kami's spioner närmare bestämt, höll jag på att skratta ihjäl mig. Alltså bokens trovärdighet är inget vidare, men humorn är bara för unik för att boken inte ska vara bra. För det är den. Riktigt bra alltså.

Kami har en helt och hållet unik berättarröst som jag aldrig skulle få nog av att läsa ifrån och hon har också väldigt speciella och smått galna personligheter. Angela är typ den stereotypiska bästisen: vackrast på skolan & smart och så där, men så är det typ:et som jag nämnde. Hon gillar inte folk. Med undantag för vissa, men hon säger att hon verkligen hatar folk och går inte ut med många killar eller nåt. Holly är en väldigt glad tjej som bidrar till stämningen i boken, så henne ska man inte heller glömma! Ash är inte den intressante karaktären jag stött på kan man väl säga. Han är väldigt intet sägande och jag får inte alls några crush-vibbar ifrån honom som jag annars brukar få. Jared gillar jag däremot mycket, mycket mer. Först och främst älskar jag han & Kamis relation. De står på varandras sidor oavsett vad de andra säger om den andra och jag tycker att deras relation bara är så himla fin. Visst, man kunde nästan räkna ut att deras bästa-kompisar-i-huvudet-relation skulle utvecklas till något-mer-än-kompisar, men det gör ingenting för deras relation är fortfarande fantastisk. Jag skulle vilja ha en likadan relation med en kompis som verkligen kan mig inifrån och ut, men tyvärr har jag inte stött på den personen än. Fast det är klart, jag skulle inte nog vilja ha en annan  mitt huvud hela tiden...

Själva storyn är också väldigt bra, men som sagt: trovärdigheten är inte den bästa. Det känns lite för...nja, jag vet inte. Det är inte saker som skulle hända i vår värld i alla fall. Brennans språk är väldigt fint och ger liksom sin egen touch på boken.

Unspoken är en bok som jag inte kunde lägga ifrån mig, med underbara karaktärer och en helt fantastisk relation (enligt mig) som jag tycker är ganska så underbar. Trovärdigheten finns inte där, men språket finns i stället och svarar på den frågan med storm. Detta är en bok som jag verkligen rekommenderar till alla som gillar att läsa böcker med fantasy-element inblandat och som vill ha en bok att kunna läsa långt in på natten. Det är ett faktum att jag kommer att plocka upp Untold och förmodligen Unmade också.

Missa inte heller att Unspoken kommer på svenska detta år och ges ut av förlaget Modernista under namnet Outtalat. 

Bästa karaktär/er: 
Kami!

Andra delar i serien:
1. Unspoken
2. Untold
3. Unmade

 Citat som fick mig att le (alltså är det smeknamnen på Jared & Ash som är humor-faktorn):
"This evening with Surly and Blondie had better get me pastries", Rusty said. "You girls have fun."




4 kommentarer:

  1. Åh nu blev jag sugen på att läsa den här!!

    SvaraRadera
  2. Den här boken verkar superbra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den också, ett bra boktips nu i sommarvärmen! :)

      Radera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!