lördag 3 maj 2014

Det handlar om dig

Titel: Det handlar om dig
Författare: Sandra Beijer
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Sidor: 255
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Det handlar om dig

Handling från förlaget:

"Jag är femton år, sju månader och tre dagar första gången vi träffas. Jag står i ett vardagsrum hemma hos någon som heter Erik. Du sitter med en ölburk i knät framför ett svart piano. Du är femton år, med konkav bröstkorg och blanka ögon efter den senaste burken du tömt och kastat mellan stolsbenen. Jag känner dig inte men senare, när vi står i kön till badrummet, ringer din mobiltelefon och du svarar på ryska. Fyra timmar senare följer du mig hem."

Efter ett möte på en fest under en sommarnatt är ingenting längre detsamma. Plötsligt handlar varje fredagsnatt, varenda mörkt dansgolv och varje stulen folköl om honom. Om de tre födelsemärkena över hans kind, om ryska meningar på en parkbänk och om exploderande sms som aldrig besvaras. Om han bara kunde titta lite till, höra av sig lite oftare, komma lite närmare. Om han bara kunde se, om så bara för ett enda ögonblick, att allt handlar om honom.


Omdöme:
Det handlar om dig är en bok som handlar om den första tonårskärleken med alla dalar och toppar. Den är helt klart speciell, men tyvärr så är det här inte min typ av bok. Sandra Beijer har ett alldeles underbart språk som verkligen är vackert. Även om jag inte är femton än så kan man känna igen sig i känslorna och tankarna.

Karaktärerna, hm ja. Det är lite svårt att säga exakt vad jag tycker om dem, för de är som sagt namnlösa. Jag tycker å ena sidan att det gör det lite mer spännande, det kan vara vem som helst och gör det enklare att leva sig in som karaktärerna och föreställa sig att vara dem med alla känslor kring den första kärleken. Men å andra sidan känns det lite opersonligt, att man inte ens får veta vad dem heter.

Det handlar om dig är en speciell bok som speglar den första ungdomskärleken med allt vad det egentligen innebär, känslor, tankar och funderingar. Om några år skulle jag förmodligen gilla den här desto mer, då jag kanske har fått en djupare inblick i just "allt vad det innebär". Som sagt, jag är inte så gammal och livet leker. Jag tänker vänta & se. Sandra Beijer har ett oerhört fint språk som ger henne pluspoäng, men boken är inte något för mig. Boken är bra, men jag kunde inte riktigt verkligen älska den, för jag saknar saker som brukar finnas i alla andra böcker jag läser. Så tyvärr, ingen fullpott den här gången. Men jag skulle absolut rekommendera den här boken som en typisk ungdomsbok! Är nog en bok som de allra flesta skulle kunna läsa och känna igen sig i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!