tisdag 21 maj 2013

Järnprinsessan

Titel: Järnprinsessan
Författare: Julie Kagawa
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 382
Serie: The Iron Fey #2
Originaltitel: The Iron Princess

(Obs, handlingen kan innehålla spoiler från tidigare delar)

Handling:
Ett löfte till en prins fick mig att återvända till landet Aldrig
och nu är jag fånge vid Vinterhovet.
Tiden här fungerar inte som i den vanliga världen och kanske visar det sig, när jag tar mig härifrån, att hundra år har gått och att min familj och mina vänner är döda sedan länge. Tanken skrämmer mig, men jag kan inte låta bli att undra.
Dessutom verkar ett krig mellan Sommaren och Vintern oundvikligt – och jag står mittemellan två dödsfiender.


Jag heter Meghan Chase och det här är min berättelse.


Till hälften alvprinsessa, till hälften människa, har Meghan aldrig platsat någonstans. Övergiven av Vinterprinsen som hon trodde älskade henne är hon nu Vinterdrottningens fånge. Samtidigt som det drar ihop sig till krig mellan Sommarhovet och Vinterhovet, inser Meghan att den verkliga faran kommer från Järnhovet – varelser bara hon och hennes frånvarande prins har sett. Men ingen tar henne på allvar.

Och vad värre är: Meghans alvkraft har blivit fråntagen henne och hon är fast med bara sin list till hjälp. Att lita på någon vore dumdristigt – att lita på någon som tros vara en förrädare ännu dummare. Men trots det kan Meghan inte undvika de längtansfulla viskningarna i hennes alltför mänskliga hjärta.

Omdöme:
Oh My God, vad jag älskar den här serien! Fullkomligt fantastisk och sagolik!
Det känns på något sett så overkligt när man får läsa en sådan här serie, det är ungefär samma som, om, man skulle vinna flera miljoner på lotteri eller något sådant. Det finns inga ord som kan beskriva en sådan här känsla. Man kan inte göra något annat utan att läsa och om man inte gör det så går man bara och tänker på vad som hänt och försöker fundera ut vad som kanske ska hända senare i boken.
Så ibland blir man fullkomligt galen med andra ord. ;)

Den här boken var lite sämre än första boken Järnkonungen. Det kändes som att Meghan bara gick omkring och tänkte på Ash, Ash o Ash. (Fast jag ska nog inte säga något, jag gör också det...) Så jag blev irriterrad på henne när hon bara tänkte på Ash och även om han lämnat henne kunde hon inte vara arg på honom. Hon förlät honom så snabbt. Det här var det enda minuset med den här boken annars var den lika perfekt som alltid.

Karaktärerna är något av de bästa jag någonsin sett (nåja, läst om). Alltså jag älskar idéen med Grimalkin, alltså en talande katt med väldigt roliga o konstiga svar om vartannat, det är nog en utav bokvärldens bästa idéer någonsin, iallafall enligt mig.
Åh, vad jag skulle vilja träffa på Grimalkin! Han fick mig att skratta väldigt ofta.

Puck och är Ash är fortfarande mina favoritkaraktärer och jag kommer nog aldrig att sluta gilla deras samtal och fighter. Helt amazing, helt enkelt.

Om du inte redan har förstått det av den här väldigt korta recensionen så tycker jag att ni verkligen borde läsa den här underbara serien!

Andra delar i serien:
1. Järnkonungen
2. Järnprinsessan
3. Järndrottningen
4. Järnriddaren
(5. The Iron Legends (inte översatt till svenska)
6. The Last Prince (handlar om Ethan, inte översatt))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!