måndag 15 oktober 2012

En god fiende bok 1

av Joe Abercrombie

Förlag: Damm förlag (Tack för boken!)
Sidor: 383
Serie: En god fiende #1

Handling:
Monza Murcatto är en fruktad och firad legosoldat i Syria.
Lite för firad tycker storhertigen Orso. Förråd och släng utmed ett stup, lämnad i tron att hon var död
har Monza bara en sak att leva på:
Hämnd.
Till hjälp har hon ett fyllo, en massmördare, giftblandare och en barbar.
Och de ska döda sju av Styrias mäktigaste män.

Omdöme:
Det första jag märkte när jag började läsa var att språket inte var som det var förr i tiden (inga fula ord m.m.) utan här var det de moderna språket, så jag blev väldigt överraskad redan från första sidan. För efter att jag hade läst en recension om boken så utspelades boken förr i tiden utan elektronik och då trodde jag så klart att språket skulle vara ungefär likadant som då men inte då!

Författaren skriver väldigt detaljerat och beskriver miljöerna, vilket är bra.

Jag gillar Monza för det är inte ofta att tjejer är självsäkra, har självförtroende och vågar försvara sig. Jag har bara läst om ca 3 tjejer (Rose, Katsa och Monza)
som är så och det är trist att det är så lite.
För nästan alla tjejer (som är huvudpersoner) är veka, känsliga och har inte något självförtroende som t.ex. Bella i Twilight.

Något jag stör mig på är att på orginalspråket (engelska) så är En god fiende bara en bok, inte två som här i Sverige. Varför?

Ändå är inte den här boken en favorit, för den saknar det där lilla extra.
Vet inte om jag kommer att läsa andra boken, kanske någon gång i framtiden...





1 kommentar:

  1. Svenska förlag delar ju gärna upp tjocka böcker i 2 delar. Speciellt fantasyböcker gillar de att delar upp. Läste själv boken på engelska och gillade den väldigt mycket. Blev helt lyrisk när karaktärerna från förra The First Law-trilogin dök upp eller nämndes :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!