söndag 17 januari 2016

Untold

Titel: Untold
Författare: Sarah Rees Brennan
Förlag: Ember
Sidor: 367
Serie: The Lynburn Legacy #2
Språk: Engelska
Originaltitel: -

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:
On the surface, Sorry-in-the-Vale is a sleepy little town. But Kami Glass knows the truth. Sorry-in-the-Vale is full of magic. In the old days, the Lynburn family ruled with fear, terrifying the people into submission by demanding a human sacrifice for blood and power. Now the Lynburns are back, and Rob Lynburn is gathering sorcerers so that the town can return to the old ways.

But Rob and his followers aren't the only sorcerers around. The town must make a decision: pay the blood sacrifice, or fight. For Kami, link to Jared Lynburn severed, she's now free to love whomever she chooses. But who should that be?

Omdöme:
Jag hann bara läsa några sidor av Untold och sen var jag helt fast. Jag läste och läste - för det mesta med skräckslagen förtjusning eftersom jag inte ville att boken skulle ta slut. Jag var ganska desperat på att försöka "spara" på boken så länge som möjligt faktiskt. Men det var så oerhört spännande och jag ville veta vad som skulle hända härnäst och därför så tog boken slut. Alldeles för snabbt.

Man kommer fort in i boken och även om vissa saker inte var helt självklara i början (då jag läste första boken för ett tag sedan) så klarnade det allteftersom, och man hänger enkelt med i berättelsen. Och vilken story; jag älskar spänningen kring mysteriet med "sorcerers" (vad heter de på svenska?) och deras magi. Det i kombination med att man inte riktigt vet vad man har att vänta sig är oslagbart.

Dessutom så älskar jag kemin mellan karaktärerna. Eller nåja, snarare kanske kemin mellan Kami och alla andra karaktär. Hon är helt klart den karaktär jag hejar mest på - för vem tycker inte hon är kick-ass av sig? Älskar att hon tar för sig och är annorlunda. Hon är färgstark skulle jag ville säga - hon står ut från mängden.  Det är bara en fördel att hon säger så klipska saker också. Vet inte hur många gånger man satt och smålog under bokens gång - många var det i alla fall.

De andra karaktärerna är också bra, och ja, jag hejar på Kami och Jared tillsammans. Utan någon särskild anledning förutom att jag - som vanligt - gillar bad-ass killar med attityd mer i böcker. Plus att deras samtal - när de är på god fot med varandra i alla fall - är roliga att följa. Angela, Holly och Ash är helt okej att följa och passar bra in i boken - och Kami's grupp - men jag tycker att det är Kami, Jared och Rusty som är de bästa. Deras dialoger och kommentar, de är guld!! Varnar dock för att de kan vara liiite konstiga, men hey it's a part of the book's charm.

Något minus med den här boken är väl att det är mer känslodraman än fokus på handlingen. För det kändes som att problemen mellan karaktärerna (som ska stå på samma sida) tar upp större delar av boken än vad allt annat gör. Alltså, ibland vill man bara skaka om karaktärerna och säga åt dem att prata med varandra och lösa problemen.

Untold är en spännande, rolig och riktigt underhållande bok med en kombination av härliga karaktärer, en spännande & fängslande story, humoristiska dialoger inblandad mitt uppe i det mörka och ett fantastiskt språk som skapar en värld som man fastnar i. Jag ville verkligen inte att boken skulle ta slut och känner för tillfället mest bara ett desperat behov av att köpa hem nästa del. På stört.

Så om ni söker en bokserie med allt det ovannämnda - läs den här serien! (börja gärna med första delen dock, rekommenderas, hehe)

Bästa karaktär/er:
Kami, helt klart!

Andra delar i serien:
1. Unspoken
2. Untold
3. Unmade


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!